Skadeståndsansvar som kattägare

Vår katt har attackerat grannens hund som därefter behövde veterinärvård. Är vi skyldiga att betala de kostnader som inte täcks av hans djurförsäkring?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Enligt lagen om tillsyn av hundar och katter 1 § ska katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Hundägare har ett strikt ansvar för skador orsakade av hunden, det vill säga oavsett om de vållat skadan eller inte enligt 19 §. Denna paragraf kan dock inte tillämpas på kattägare. Där gäller istället skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207.

Enligt 2 kap 1 § ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar person- eller sakskada ersätta skadan. Det krävs alltså att ni agerat uppsåtligen eller vårdslöst över tillsynen av katten, något som troligtvis blir svårt för er granne att bevisa eftersom det är han som har bevisbördan för att ni varit vårdslösa.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare