Skadeståndsansvar för underåriga

Hej!

Kan du vara snäll och förklara för mig den här punkten: Enligt 2 kap. 4§ skadeståndslagen ska den som då han är under 18 år vållar skada enligt 1§ ersätta denna i den mån det är skäligt i hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. 2 kap. 4§ skadeståndslagen.

Min son (12 år)har varit mobbat av en kille (från samma klass) på skolan under en viss tid. Sonen hade varnat killen om att låta honom vara men han gav inte upp. Idag fick min son nog och slog honom och råkade slå sönder glasögon. Klasskamrater bekräftar att killen provocerade min son med avsikt. Föräldrar vill ha ersättning för glasögon. Måste vi betala?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Elena

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

2 kap. 4 § SkL reglerar ansvaret för barn och ungdomar under 18 år (underåriga). Inom skadeståndsrätten är det möjligt att personer under 15 år får betala skadestånd, dvs. att det inte finns någon undre gräns för skadeståndsskyldighet. Däremot ska barn inte behöva svara för sina handlingar i samma utsträckning som vuxna med hänsyn till deras utveckling.

Enligt denna paragraf ansvarar underåriga för att ersätta skador med hänsyn till ett antal faktorer; ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden.

Angående ålder och utveckling så krävs det t.ex. mer av en 17-åring än en 7-åring i och med att barn mognar med tiden och får ett bättre omdöme. Handlingens beskaffenhet påverkar också bedömningen, t.ex. om skadan har vållats med avsikt eller inte. Oftast har barnet en ansvarsförsäkring som föräldrarna betalar och som täcker skadan. Då är det skäligt att utdöma skadestånd så länge det täcks av försäkringen.

Föräldrarna kan bli ansvariga för skador som deras barn orsakar genom brott eller skador som har orsakats genom kränkning, enligt 3:5 SkL. I ditt fall hade din son slog slagit den andra killen i ansiktet, vilket kan bedömas som misshandel (eller ringa misshandel) rent straffrättsligt. En person under 15 år får inte dömas till någon påföljd, men skadeståndsskyldighet kan fortfarande åläggas.

Beroende på faktorerna som nämns i 2:4 SkL så kan ditt barn bli ansvarig för att ersätta skadan. Detta är en bedömningsfråga som jag inte kan svara på med säkerhet. Oftast blir det föräldrarna som betalar när en underårig åläggs skadeståndsskyldighet.

Hoppas detta gav svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare