Skadeståndsansvar för sakskada orsakad av katt

Min katt sprang ut på trottoaren hemma och då kom det en man på cykel som var tvungen att välja för att min katt bara dök upp framför honom. Tyvärr cyklade och ramlade han in i en annan man som stod och väntade vid övergångstället för att gå över och självklart så välte dom båda två. Cyklisten tillsammans med sin cykel föll över mannen som hade en dator med sig i en väska som vid fallet gick sönder. Nu vill mannen med dator kräva mig på skadestånd för hans trasiga dator, kan han göra det? Är det så att det är min katt som är vållande för båda parters skador? Min katt som cyklisten körde på fick åka till veterinären och bli ompysslad, kan jag kräva skadestånd av cyklisten för den skada han åsamkat min katt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Som kattägare har du, till skillnad från hundägare, inget strikt ansvar för skador som din katt orsakar. Du har emellertid ett ansvar att hålla din katt under en sådan tillsyn som förebygger att skador vållas. Detta framgår av 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150). Datorägaren kan hävda att du vållat sakskada genom vårdslöshet enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2). Det är emellertid den skadelidande som måste bevisa att skadan uppkommit på grund av din vårdslöshet, exempelvis bristande tillsyn över din katt.

I en eventuell process är det domstolen som får ta ställning till om ett tillräckligt orsakssamband, s.k. adekvat kausalitet, föreligger mellan ditt agerande (eller brist på agerande) och skadan. Min bedömning är att det blir svårt för datorägaren att bevisa att du varit vårdlös, då det är lagligt med lösspringande katter och olyckan tycks ha skett i nära anslutning till hemmet.

Utifrån det scenario du beskriver har jag svårt att se att cyklisten kan bli skadeståndsansvarig för din katts skador. Cyklisten måste i så fall ha varit vårdslös i sitt agerande, vilket är svårtänkbart om katten plötsligt sprungit framför cykeln.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare