Skadeståndsansvar för kattägare och process med anledning därav

Hej Min granne har 4 katter som pissar ner min altan och har förstört lacken på min bil. Vad ska man göra? Har pratat med grannen om det och han säger bara att vi ska spruta vatten eller saft på dom så slutar dom. Men nu verkar han inte Lyssna på mig/oss längre . Katterna ligger på våra Bilar dagligen och det blir bara fler och fler repor i lacken, Vill göra en anmälan på min/våran granne hur går man till väga då? Tycker att han ska få betala för ny lack på på bilen.

Lawline svarar

Hej,

Det som blir aktuellt är skadestånd. Om någon vållar skada på annans egendom skall denne ersätta skadan, enligt skadeståndslagen. Normalt krävs att man varit oaktsam, vilket i sin tur kan bedömas på olika sätt. Generellt säger man att skadan skall ha legat i "farans väg" för beteendet. Det krävs i sin tur att handlandet faktiskt har orsakat skadan. Oaktsamhetskravet om "farans väg" kan ersättas om man bryter mot någon lag eller bestämmelse med ett beteende som faktiskt orsakat en skada.

I ditt fall är tillämplig lag, som man kan hävda att din granne har brutit mot, Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter som du hittar https://lagen.nu/2007:1150. Din granne har sannolikt brutit mot 1 §.

Till en början kan man då vända sig till kronofogden och begära betalningsföreläggande, som markerar sakens allvar, vilket din granne dock kan bestrida vilket i sin tur kräver att du stämmer i domstol för att föra saken vidare. Så länge du stämmer på mindre än ett halvt prisbasbelopp, som år 2013 var 22 250 :-, kan rättegången hållas i formen förenklat tvistemål även kallat småmål.

Tanken är att bägge parterna då skall hålla sig med väldigt begränsat juridisk biträde; därför kan man inte få ersättning för sin advokatkostnader om man vinner, vilket skapar ett starkt incitament för bägge parter att minimera sådana utgifter. Vinnaren kan då endast få ersättning av motparten för en timmes juridisk rådgivning. Bestämmelsen om vilka rättegångskostnader vinnaren har rätt få ut i sådana mål hittar du https://lagen.nu/1942:740#K18P8a

Notera att det i processen blir högst relevant att man kan bevisa det man påstår. Vittnesmål, från andra än du själv, samt foton och/eller video kan vara bevis. I svensk rätt gäller fri bevisföring vilket innebär att det inte finns några regler som begränsar vad som kan utgöra bevis. Det finns, i regel, inte heller några regler för hur bevis skall bedömas.

Thomas HefnerRådgivare