Skadeståndsansvar för kattägare

Hej!

Jag har ett nu mycket stort och kanske onödigt besvär.

Flyttade in december 2014, i nyköpt bostadsrätt med tre barn och en katt efter en långdragen separation. Området verkade mysigt och efter flytt från hus, så var det perfekt m en grön altan för barn som kan springa ut lätt och katt som varit utekatt i 4 år.

Det finns mycket katter på gården med olika ägare, vissa vet jag om , andra inte. Nu vet jag vilka ägarna är, något som jag kommer tillbaka till. Det är kattslagsmål på gården med katter med riv och bitmärken, som det brukar vara. Även min katt har kommit hem med detta, som läker ut efter ett par veckor.

Våren 2014 ringer en kvinna( A) till mig kl 7 på morgonen, inform att Min

katt(B) har attackerat henne och hennes katt(S) i sängen , dragit ut S i kattluckan och misshandl

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är oklart vad din huvudsakliga fråga är, men jag kommer att gå igenom grunderna för skadeståndsskyldigheten för en kattägare. Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Ägarna bör hålla koll på sina husdjur så att dessa inte skadar andra.

För hundar finns ett strikt ansvar för ägaren, som innebär att hundägaren ansvarar för skador som orsakats av hunden, oavsett om ägaren varit vårdslös eller inte. Samma ansvar finns dock inte för kattägare. Här gäller istället ett vanligt skadeståndsrättsligt ansvar. För att ett skadestånd ska komma ifråga krävs att du varit vårdslös eller uppsåtlig i ditt agerande (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Jag uppfattar inte det som att någon avsikt att skada finns, varför fokus för bedömningen ligger på den eventuella vårdslösheten. Det finns flera olika sätt att göra en vårdslöshetsbedömning, men det som företrädesvis beaktas är risken för skadan, sannolikheten för skadans storlek, möjligheten att förebygga skadan samt skadevållarens möjligheter att inse skaderisken. Baserat på dina uppgifter är det svårt att säga om någon vårdslöhet förelegat från din sida. Om du inte alls haft uppsikt över din katt, kan detta peka på att du varit för oförsiktig och bör ansvara för skadorna som vållats av katten. Det är dock grannen som måste bevisa att du varit vårdslös eller uppsåtlig.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare