Skadeståndsansvar för hundägare

Hej! Vad är det för regler och lagar som gäller lösa hundar på privat mark? det är så här att vi hyr ett av många hus som ligger vid en privat ägd hästgård, på denna gård springer det omkring ca 5-6 Hundar av ras Jack Russel ibland helt fritt utan tillsyn, Jag äger själv två katter och får då och då jaga bort hundarna som jagat upp katten/katterna i träd. Igår kom jag hem till två skällande hundar och ett vettskrämd katt i träd, såg senare på kvällen att katten fått bitmärken på tass/ben och åkte därefter till Veterinär och det visar sig att det blivit en fraktur. Är ägarna till hunden ersättningsskyldig? vet att det blir svårt att bevisa vilken utav hundarna som bitit, men tänkte sätta upp lite lappar med Info om lagar och regler

tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hundars tillsyn regleras i lag (2007:1150) om tillsyn av hundar och katter som du finner https://lagen.nu/2007:1150.

Enligt 1 § ska hundar hållas under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Hundägare har ett strikt ansvar för skador orsakade av sina hundar enligt 19 §. Det innebär att en skada orsakad av en hund ska ersättas av ägaren, även om han eller hon inte vållat skadan.

Du bör därför ha rätt till ersättning av hundägaren för skadorna på din katt.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare