Skadeståndsansvar för hundägare

Hej! I helgen som gick bet min Goldenhane min väninnas kastrerade tik, hon är betydligt mindre än min hund! De har träffats åtskilliga gånger och min hane har varit undergiven henne som hanar brukar vara! Hon har sagt ifrån åt honom genom att morra, skälla till och nafsa åt honom, han har alltid accepterat det. Nu i helgen kastade jag ut lite hundgodis på gräsmattan, när tiken ätit upp sina på sin sida gick hon över till hanens sida, jag hörde ett svagt morrande och plötsligt small det och min hane högg tiken över huvudet! Hon fick två mindre sår under ögat och ett litet skrapsår i ögonbrynet! Min har aldrig gjort något liknande förut mot någon hund! Tikens matte satt med på altan (pratades i mobilen) och såg både att jag kastade ut några godisar och att hennes hund kom över till hanens "sida". Om nu tiken som givetvis är försäkrad behöver veterinärvård. Ska jag då betala då eller ska vi dela? Det här hände i min trädgård!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om hunden är försäkrad kommer försäkringsbolaget betala ut ersättning om skadan omfattas av försäkringsavtalet. Enligt 7 kap. 9 § försäkringsavtalslagen kommer försäkringsbolaget därefter träda in i den skadelidandes ställe och kan i och med det kräva skadestånd från hundägaren.

Enligt 19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter har hundägare ett så kallat strikt ansvar, den som äger hunden ska ersätta skador som hunden orsakar även om man inte är vållande. Försäkringsbolaget har därmed rätt att kräva hundägaren på ersättning. Om hundägaren sedan anser att någon annan vållat skadan får hundägaren sedan kräva denne på ersättning.

Angående självrisken så är det inget som regleras av lag, det är ett avtalsvillkor i försäkringsavtalet och detta belopp är något som den skadelidande kan kräva från hundägaren, även här kan hundägaren sedan kräva den som eventuellt vållat skadan på ersättning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare