Skadeståndsansvar för hundägare

Hej

Min katt går oftast ute på dagarna och vår grannhund har flertalet gånger attackerat katten då hunden gått läs på grannens tomt. Grannarna har inget staket så hunden har sprungit ut på vägen eller utanför tomten och jagat katten. Detta har hänt 3 gånger då vi sett det och katten har fått stora bett där håret försvunnit samt blivit ett sår på olika delar av kroppen . Veterinärkostnaderna har varit på ca 3000 kr totalt samt att katten behövt vara inomhus flera veckor efter pga läkning och att den haft ordentligt ont. Min fråga är vem som är ansvarig för det hela! Kan jag kräva min granne att betala veterinärkostnaden ? Kan jag polisanmäla då hunden springer lös i grannskapet? Jag är orolig att den ska ge sig på Min dotter då ägaren inte verkar ha tillräcklig pli på den .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hundägare har ett rent strikt ansvar för sina hundar enligt 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, (Här). Det innebär att om en hund orsakar skada skall ägaren ersätta denna oavsett om hen varit vållande eller ej.

Angående frågan om polissnmälningen finns det en bestämmelse i 15 § som säger att polismyndighet får förbjuda en person att inneha hund om personen är allvarligt bristfällig i omhändertagandet. Detta är emellertid en bedömningsfråga för polisen!

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare