Skadeståndsansvar för hund och medvållande till skada

Hej! För ett tag sedan när min pojkvän skulle lämna min hundvalp på sitt hunddagis blev hon biten av föreståndarens hund. Det var när han skulle släppa in Zamba (min hund) i rastgården som leder in till dagiset som föreståndarens båda hundar kom fram till Zamba, båda hundarna betydligt större än henne. Min pojkvän släppte in Zamba mot föreståndaren som var innanför grinden, föreståndaren lät kopplet ligga på marken medan hundarna nosade på varandra. När hennes hundar blev för "lekfulla" och föreståndarens korrigerade dem bet hennes ena hund Zamba vid ögat. Min pojkvän går då in i hundgården, lyfter upp henne och får åka till vetrinär för att kolla synen då bettet var nära ögat och såret som blev. Nu säger föreståndaren att det var min pojkväns fel då hon hävdar att hon sa att han skulle vänta (han säger att föreståndaren inte sa det) hennes försäkringsbolag säger att det inte går att avgöra vems fel det är eftersom ord står mot ord, men om jag förstått lagen rätt så är det väl iprincip alltid ägaren till hunden som biter som får stå för kostnaden? Just nu är det jag som ligger ute med självrisken som föreståndaren från början sa att hon självklart skulle betala och men nu verkar hon inte vilja det längre. Mitt försäkringsbolag ligger också ute med pengar som de försöker kräva ut av hennes försäkringsbolag. Min fråga är egentligen om det inte är så att det är hundägaren som bet min hund som ska stå för kostnaderna som har blivit?

Lawline svarar

Hej!

Lagen om tillsyn över hundar och katter säger att det är ägaren eller innehavaren av en hund som ska ersätta uppkommen skada även om denne inte vållat skadan. Däremot kan det bli tal om jämkning (nedsättning) av ett sådant skadestånd om den skadelidande parten har varit medvållande till skadan enligt skadeståndslagen och som jag förstår det är det i detta läge som det har blivit problem för er.

För att begära jämkning av ett skadestånd, vilket föreståndaren tycks försöka göra, måste hon också kunna bevisa att det finns skäl för det. I ett fall där det står ord mot ord är det alltså väldigt svårt att bevisa hur det faktiskt ligger till.

Ni måste alltså kunna bevisa att föreståndarens hund har bitit er hund och det verkar hon inte neka till, snarare erkänner hon det. För att föreståndaren ska kunna begära en jämkning av skadeståndet till er måste hon kunna bevisa att ni har varit medvållande till skadan.

Skadeståndet i fråga som ni har rätt till är alltså självrisken som ni har betalat. Det som försäkringsbolagen tvistar om behöver inte ni oroa er för, det är mellan dem.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare