Skadeståndsansvar för hund

Hej! Idag var vi och besökte en vän och hade med oss våran hund. Hon själv har också hund, men mitt under besöket berättar hon helt plötsligt att hon skaffat katt och undrar hur våran hund reagerar på katter. Innan vi hunnit prata färdigt om de har våran hund nosat reda på denna katt och katten flyr från platsen och upp för trappen, våran hund rörde aldrig vid katten utan den bara försvann och vi tog ut hunden. Nu några timmar senare ringer vår vän o säger att vi måste betala veterinärskostnader för att hennes katt brutit en klo. Är vi verkligen skyldig till detta? Ska även uppmärksamma att deras hem ser ut som en soptipp o alla golvytor är fulla med prylar, dom har små stigar bland saker som man kan gå på. Så att katten gjort dig illa är verkligen inte konstigt. Denna människa är hos veterinären med sina djur var o varannan vecka för olika skador. Jag har haft min hund i 6 år och har varit tvungen att åka in med henne en enda gång. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Som hundägare är man skadeståndsskyldig för alla skador ens hund orsakar, oavsett om man har varit vårdslös eller inte, enligt Lag om tillsyn över hundar och katter 19§ (här). Detta gäller dock alltså endast skador hunden orsakat. Har din väns katt i detta fall skadat sig på något annat sätt är ni inte skadeståndsskyldiga. Den avgörande frågan för om ni är skadeståndsskyldiga blir alltså om kattens skada har orsakats av er hund. Anser du att skadan har orsakats på annat sätt, till exempel genom att katten har klivit på något, kan du framföra det till din vän som grund för att ni inte vill stå för veterinärskostnaderna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare