Skadeståndsansvar för barn vid gemensam vårdnad

Hej! Jag har en fråga angående om barns skadeståndsskyldighet. Min sambo har en son som eldat ner en mindre byggnad. Vi har löst det genom att köpa ett nytt åt föreningen som ägde det. Nu när det ska betalas vägrar barnets mamma stå för hälften av kostnaderna. Trots att dom har delad vårdnad. Är inte hon tvingad att betala? Han är skriven hos henne. Vore tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om föräldrars skadeståndsansvar för skada som vållats av deras barn finns i skadeståndslagen (1972:207) kap 3 § 5, se här. En förälder som har vårdnaden av ett barn ska ersätta sakskada som barnet vållar genom brott. Om barnet står under gemensam vårdnad till båda föräldrarna så har således båda vårdnaden om barnet och har således båda ett ansvar att ersätta skada barnet vållar genom brott. En beloppsbegränsning som uppgår till 1/5 av prisbasbeloppet gäller för båda föräldrarna gemensamt. I detta fall råder jag er att återigen försöka påtala detta för barnets mamma, och om ni känner att det behövs, ta kontakt med en erfaren jurist på skadeståndsrättens/familjerättens område.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare