FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/02/2017

Skadeståndsansvar

Hej, jag körde taxi och skulle svänga vänster. Bromsade ner för att kunna svänga, men det var glashalt så bilen fortsatte framåt. En bil från höger körde in i sidan på mig och jag hamnade i diket. Kan arbetsgivaren kräva mig på självrisken. Vi har för övrigt inte skrivit nåt anställningskontrakt. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag besvarar din fråga utifrån 2 utgångspunkter. (1) Vad som gäller för skada som uppkom på t.ex. den bilen som körde in i dig och eventuell annan liknande skada (t.ex. vägräcke el. dylikt) och (2) vad som gäller beträffande den skada som uppkom på taxibilen du körde som jag utgår från tillhör din arbetsgivare.

(1). Regler finns i skadeståndslagen. För person- eller sakskada som du som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten ska arbetsgivaren svara, se 3:1. Detta kallas principalansvar och innebär i korthet att din arbetsgivare som huvudregel ansvarar för den skada som du orsakar andra i tjänsten. För att du ska vara ansvarig krävs enligt 4:1 synnerliga skäl. Några sådana lär inte föreligga varför din arbetsgivare antagligen ska ersätta den skada du eventuellt har åsamkat. Har du inte ens agerat felaktigt eller försumligt har inte heller din arbetsgivare något skadeståndsansvar.

(2). Svaret på den andra frågan är något svårare att komma fram till. Skadeståndslagen gäller inte i avtalsförhållanden, se 1:1. Att du inte har ett skriftligt avtal med din arbetsgivare ändrar inte detta eftersom även muntliga anställningsavtal är giltiga. Svaret på din fråga hade dock antagligen stått att finna i ett sådant anställningsavtal, dvs det hade antagligen stått däri vad gäller för när taxiförare skadar taxibilen. I brist på sådana bestämmelser kan jag endast säga några saker rent allmänt. För att behöva ersätta skada man orsakat krävs som huvudregel att man agerat vårdslöst eller oaktsamt på något sätt. I korthet kan detta beskrivas som att man ska ha åsidosatt en aktsamhetsnorm, dvs en regel för hur människor i regel förväntas agera. Du beskriver att du har kört på en glashal väg och att dina bromsar därför inte tog. Detta kan både vara oaktsamt och inte oaktsamt. Saker av betydelse kan vara sådana som din möjlighet att inse hur halt det var, din hastighet m.m. Jag kan inte närmare besvara om just du agerat oaktsamt men du har i alla fall fått lite hjälp på vägen.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare