Skadeståndsanspråk vid misshandel

Hej. Min dotter blev misshandlad och nu ringer polisen och frågar vad hon vill ha i skadestånds ersättning. Polisen har bilder från den dagen hon blev misshandlad. Vad är rimligt att säga för summa? Hon har fortfarande blåmärke i ansiktet och ett sår i huvudet. Misshandeln skedde i april 2014. Med vänlig hälsning, Eva-Lena

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Rätten till skadestånd vid personskada regleras av Skadeståndslagen 2 kap. 1§ och innebär helt enkelt att den som skadar en annan person ska ersätta denna. Skadeståndets storlek baseras på skadans omfattning och ska täcka bl.a. sjukvårdskostnader mm (se 5 kap 1§).
Vad som är rimligt att yrka som skadestånd är svårt för mig att uttala mig om, men av din fråga förstår jag att misshandeln varit av grövre slag med tanke på de skador som fortfarande finns på din dotter.

Enligt Brottsoffermyndigheten kan nivån för yrkandet ligga mellan 10 och 15 000 kr för en misshandel som du beskriver (http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand). Jag råder dig att ta kontakt med Brottsoffermyndigheten som bättre kan hjälpa dig med ett lämpligt yrkande, kontaktuppgifter hittar du på http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/servicetelefon

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare