FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt16/06/2014

Skadestånd/få ut försäkringspengar för skada?

Hej, Jag stekte lövbiff i bara kalsonger då de skvätte upp olja på mitt ben(låret) det ser väldigt fult och ärret är ganska stort, cirka 4x2 cm. Kan man få nått skadestånd för de? När jag är badhuset eller så så brukar folk kolla på benet o det känns lite jobbigt ibland.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skadestånd innebär att någon som orsakat en annan person skada (person- eller sakskada samt förmögenhetsskada) ersätter denne för skadan som uppstått. Av din fråga framgår att det var du själv som orsakade denna skada. Detta innebär att du inte kan få skadestånd för detta. En annan sak vore om det var fel på exempelvis stekpannan vilket var det som orsakade skadan men detta verkar väldigt osannolikt.

Vad du däremot kan göra är att vända dig till ditt försäkringsbolag med begäran om att få ut försäkringspengar. Om du kommer att kunna få ersättning för detta eller ej beror bland annat på hur dina försäkringsvillkor ser ut och är tyvärr ingenting jag kan svara på. Jag rekommenderar dig alltså att kontakta ditt försäkringsbolag och förklara din situation.

Lycka till!

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare