Skadestånd vid utövning av yoga

Hej! Min vän fick en svår skada i huvudet på ett yogapass och har fortfarande huvudvärk samma dag. Instruktioner från ledaren var otydliga så att en annan person slog till henne i ansiktets med benet. Hon kunde ha fått hjärnskakning. Kan hon kräva skadestånd av den yogaverksamheten ? Tack så mycket

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt skadeståndslagen 3 kap. 1 §så ska den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten.

Det är svårt att säga om din vän kan kräva verksamheten på skadestånd. Det är enbart vid arbetstagarens vårdslöshet som arbetsgivaren ansvarar för dennes agerande. Det lär troligtvis vara svårt att fastställa att instruktören har varit vårdslös endast på den grund att instruktionerna uppfattades som otydliga. Troligtvis finns det heller inte ett tillräckligt starkt orsakssamband mellan ledarens instruktioner och sparken i ansiktet att något skadeståndsansvar kan utkrävas.

Möjligtvis skulle skadestånd kunna utkrävas av personen som sparkade din vän,men även detta kräver att personen varit vårdslös i sitt agerande. Att följa instruktioner från en yogainstruktör och av misstag sparka någon i huvudet kan troligen inte klassas som vårdslöst.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare