Skadestånd vid halkskada - kommunen?

Var ute på promenad på kvällen den 16 jan, det hade snöat natten innan så kommunen hade plogat gatan, och det var väldigt halkigt, kommunen hade inte sandat efter plogningen. Halkade omkull och fick stor blödning i höger ben, sjukskriven sedan den dagen. Har jag rätt till ersättning från kommunen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Vad tråkigt att höra att du halkade. Vad gäller ansvaret är det utifrån de uppgifter du lämnat väldigt svårt att avgöra om du ha rätt till ersättning från kommunen eller inte.

Om olyckan inträffade på mark som kommunen ansvarar för har de en skyldighet att underhålla vägen genom att t.ex. ploga och sanda vid behov. Om de har brustit i det ansvaret kan du ha rätt till ersättning för dina kostnader.

När man gör den bedömningen tar man hänsyn till väderleken, hur det såg ut på platsen, om halkan kommit plötsligt eller varit förutsedd osv. Om det är så att kommunen har plogat men inte sandat och detta har orsakat att vägen blev så hal kan det finnas goda förutsättningar att få ersättning.

Mitt råd är att du vänder dig till kommunen och hör dig för. Skicka gärna ett skriftligt skadeståndskrav till dem där du kort anger vad som hänt, varför du anser att de är ansvariga samt vilka kostnader du vill ha ersättning för. Kommunen kommer troligen att ta kontakt med sitt försäkringsbolag som gör en ansvarsbedömning. Detta kostar dig ingenting.

Lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga.

Mvh,

Thomas BorgenfalkRådgivare