Skadestånd vid bruten uppsägningstid

Hej, Har en fråga om ett anställnings avtal. Jag driver ett företag som AB och har anställda som är anställda som konsulter. Anställningsavtal finns skrivet där det är en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader, har nu en anställd/ konsult som vill sluta pga. att X har funnit ett nytt jobb, meddelar mig idag den 22/5 och säger att X vill börja de nya arbetet den 1/7. Är det enligt avtalet rätt att neka X det, och om X väljer att sluta ändå kan jag göra något åt det? MVH Q

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att Ni har valt att vända Er till oss på Lawline med era juridiska frågor.

Allmänt om avtal & skadestånd

Ett anställningsavtal är ett avtal, ett avtal ska hållas, se 1 kap. 1 § 1 st. Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) https://lagen.nu/1915:218

Vid ett avtalsbrott kan ett obligatoriskt skadestånd utges till den drabbade parten, se 1 kap. 1 § Skadeståndslagen (1972:207) https://lagen.nu/1972:207

Den skadeståndsersättning som man kan erhålla vid avtalsbrott är ersättning för den ekonomiska skadan alternativt att man utkräver ekonomisk fullgörelse av avtalet, tex. att man följer den uppsägningstid som man har kommit överens om i ett anställningsavtal. I  vilket fall som helst måste man kunna visa på de faktiska ekonomiska skadorna, dvs. det måste finnas en verklig grund för skadestånd. I skadeståndsrättsliga termer kallar man det för kausalitetsprincipen, vilket innebär att det måste finnas kausalitet (samband) mellan avtalsbrottet och den faktiska skada som man har åsamkats till följd av avtalsbrottet.

Då aktuell fråga berör skadestånd med anledning av en anställds avtalsbrott, så skulle jag råda er att istället komma överens om en kompromiss mellan er och AT. Som AG kommer ni ha mycket svårt att i domstol kunna visa på kausalitet mellan den anställdes avtalsbrott och er ekonomiska skada. Särskilt med tanke på att den ekonomiska skadan måste vara av påtaglig storlek.

Anställningsavtal enligt LAS

Ett anställningsavtal gäller tills vidare såvida man inte har kommit överens om något annat, 4 § 1 st. Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) https://lagen.nu/1982:80

Ett anställningsavtal som gäller tills vidare kan antingen sägas upp av arbetsgivare (AG) eller arbetstagare (AT) att upphöra att gälla efter en viss uppsägningstid, 4 § 2 st. LAS.

En AT får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om AG i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot AT, 4 § 3 st. LAS.

För både AG och AT gäller en minsta uppsägningstid av en (1) månad, 11 § st. 1 LAS. I aktuellt avtal mellan er och er AT har ni avtalat om en uppsägningstid av tre (3) månader. Då 11 § LAS är semidispositivt, så går det bra att avtala om en längre uppsägningstid via exempelvis ett personligt anställningsavtal.

I ert fall har ni i anställningsavtalet kommit överens om en längre uppsägningstid och det är den aktuella uppsägningstiden som också ska gälla mellan er. Då er AT sa upp sig själv den 22 maj 2014, har hen en uppsägningstid som sträcker sig till och med den 22 augusti 2014. Då en AT inte följer lagstadgad uppsägningstid enligt 11 § LAS så kan AT bli skadeståndsskyldig enligt 38 § 1 st. 2 meningen LAS. Notera att skadeståndet endast tar sikte på den lagstadgade uppsägningstiden enligt 11 § LAS och täcker inte den uppsägningstid som ni faktiskt har kommit överens om enligt det aktuella anställningsavtalet. Beroende på hur länge er AT har varit anställd är det utifrån 11 § LAS som ni eventuellt kan begära skadestånd enligt 38 § LAS.

Rekommendation

Ni kan inledningsvis tala om för er AT att ett avtal måste hållas och att ni faktiskt har avtalat om en ömsesidig uppsägningstid av tre månader. AT kommer då antagligen att respektera det, och stanna kvar i tjänst under hela uppsägningstiden ut men med en risk att inte vara lika motiverad som tidigare, eller så kommer AT trots er uppmaning välja att sluta innan utgången uppsägningstid. Det ni rent praktiskt kan göra är att hålla inne den lön, semester och semesterersättning som AT har rätt till under kvarvarande uppsägningstid som AT väljer att inte vara kvar och efterleva.

Min rekommendation är att försöka komma överens med er AT. Förslagsvis att ni upprättar en skriftlig överenskommelse, där ni söker hitta en kompromiss. Jag förstår att aktuell situation är påfrestande för er, men det finns dessvärre inte mycket som ni faktiskt kan göra än att försöka få till stånd en överenskommelse där ni täcker alla frågor som finns och som kan tänkas uppkomma.

Vidare rekommenderar jag att ni dokumenterar alla korrespondens (härefter helst enbart skriftlig korrespondens) mellan er och AT, för att om situationen blir som så att ni tvingas hålla inne AT:s lön etc. då AT väljer att inte efterleva uppsägningstiden, så kan ni vara säkra på att ni som AG i vart fall har underlag till varför ni har valt att hålla inne dennes lön och andra förmåner.

Jag hoppas att ni har fått någorlunda klarhet gällande er situation, och skulle det uppkomma följdfrågor och eller andra frågor/ funderingar är ni självklart välkomna att kontakta oss igen.

Bästa Hälsningar,

Essie MalkocRådgivare