Skadestånd via ansvarsförsäkring i hemförsäkringen för hundbett

Hej, jag fyller tjugo i sommar och blev den 15 mars hundbiten i ansiktet av en nära kompis hund. jag har fått ärr i pannan och under vänstra ögat av hundens tänder, hunden bet av vänster näsvinge helt och hållet så den låg på golvet, åkte till akuten med näsbiten i plastpåse med is, de sydde fast biten men nu tre veckor senare har vävnaden dött och näsbiten har ramlat av helt, det blir plastikoperation. Finns det någon sorts skadestånd jag kan få ut utan att jag behöver bli ovän med min vän?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter har en hundägare s.k. strikt ansvar över sin hund, se 19 § https://lagen.nu/2007:1150. Att ansvaret är strikt innebär att ägaren blir skadeståndsskyldig för skador som hunden orsakar oavsett om han eller hon har orsakat skadan, dvs. oavsett uppsåt eller oaktsamhet.

De flesta har en ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring som omfattar hundägarens skadeståndsskyldighet mot den skadelidande, dvs. din väns skadeståndsskyldighet gentemot dig.

Mitt råd är att ni undersöker om din vän har en ansvarsförsäkring som täcker skadeståndsskyldigheten och att ni i sådant fall anmäler skadan dit och låter försäkringsbolaget bedöma om din vän är skadeståndsskyldig.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare