Skadestånd - strikt ansvar

Hej jag var ute på promenad med min förre detta flickväns hund för några månader sedan, hunden plockade upp en pinne, i samma veva slängde jag iväg en kotte. Hunden tog kotten vände sig om mot mig och började sedan hugga mig i armen, Jag fick en diskmaskin av henne som hon nu kräver mig på 500:- för, När jag då tog upp händelsen och att hon hade lovat att kompensera mig för kläderna och kopplet så var tydligen tröjan inte ens värd 50:- Är det ens någon idé att jag anmäler detta till polisen med tanke på att det hände i typ mars april lite osäker exakt vilken månad det var. Jag har ärr på armen men inga vittnet, Enligt henne så gjorde Hunden så med hennes exman flera gånger, att han kom hem med helt blodig arm, jag hade tänkt kräva henne på kompensation för kläderna och för sveda och värk om det skulle gå till rättegång vilket är ytterst tveksamt och sedan kräva att hunden mentalitets testas

Lawline svarar

Hej,

Situationen du beskriver faller under skadeståndslagen (SkL), närmare bestämt 2 kapitlet 1 § SkL, personskada samt sakskada. I normalfallet förutsätts det, i enlighet med paragrafen, att någon har uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakat en sådan skada. I det aktuella fallet har däremot den beskrivna skadan orsakats av en hund och vid sådana fall är hundägaren (om hunden har en ägare) s.k. strikt ansvarig, detta följer av 19 § i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter som har företräde över skadeståndslagen, jämför 1 kapitlet 1 § i SkL.

Med strikt ansvar menas att innehavaren/ägaren av hunden är ansvarig för skador som har orsakats av hunden oavsett om denne inte har agerat uppsåtligen eller i vårdslöshet i samband med skadan.

Vid skadeståndsanspråk som inte följer i anledning av brott gäller den allmänna preskriptionstiden på tio år, se närmare i 2 § 1 st. i preskriptionslagen (1981:130).

Sammanfattningsvis föreligger det inget hinder rent tidsmässigt för dig att rikta ett skadeståndsanspråk gentemot hundägaren däremot kan jag tyvärr inte ge någon rådgivning angående själva bevisningen av händelsen, men som jag nämnde tidigare bär hundägaren ett strikt skadeståndsansvar i det aktuella fallet vilket skulle kunna underlätta bevisbördan.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare