Skadestånd pga oskyltat markarbete

Hej,

dem håller på med markarbeten i vårt område men har inte gjort det ordentligt när dem har åtgärdat det och stått orört under helgen. Min son tog sparkcykeln i fredags runt 17 tiden till sin kusin och föll i backen på grund av en massa kanter i marken och slog sig så hårt att han bröt handen samt slog av en bitar av sin tänder. Har jag rätt till skadestånd för att dem inte satt upp någon avspärrning eller skyltat samt hur går jag då tillväga för att få det och vad har man rätt till att få på ett ungefär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det låter definitivt som att din son har rätt till skadestånd för det som inträffat. Det måste anses som vårdslöst att lämna ofärdigt markarbete utan avspärrning eller åtminstone skyltning, vilket orsakat din son en skada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). De som utfört vägarbetet eller eventuellt kommun som avtalat om att ta ansvar för arbetet, är skyldiga att betala för eventuella sjukhuskostnader, förlorad inkomst för din del och möjligtvis även en schablonmässig summa för lyte och men (se Trafikskadenämndens tabeller) (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Det är inga jättesummor men det kan ibland uppgå i ett tiotal tusen kronor, speciellt för små barn.

Du kan kräva detta genom att vända dig direkt till de som utför arbetet eller till kommunen om du inte vet vilka som utfört arbetet. Om de inte betalar ut skadeståndet och du anser att din son har rätt till det, kan det finnas möjligheter att kräva ut skadeståndet i domstol. Jag rekommenderar i så fall att ni pratar med en jurist för att överväga detta (klicka här för att se vad vi på Lawline kan erbjuda).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare