FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/08/2017

Skadestånd pga ihopblandning av namn?

I mitt beslut om SGI har Fk tydligt blandat ihop mina anställnings och inkomstuppgifter med en annan person ( icke namngiven) kan jag begära skadestånd av något slag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett skadestånd på grund av förväxlade namn är mycket osannolikt enligt min bedömning. En absolut grundläggande förutsättning för att få skadestånd är att en faktisk skada måste ha skett. De möjliga skadorna är personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada. Även om det säkert har inneburit besvär för dig att namnet blivit förväxlade så är det långtgående att se det som någon sorts skada i skadeståndsrättslig mening. Det skulle i så fall vara ren förmögenhetsskada som är aktuellt, d.v.s. en ekonomisk förlust som inte har något att göra med sakskada (skada på något objekt du äger) eller personskada (att du personligen skadats fysiskt eller psykiskt). Ett exempel är om du inte fått pengar som du annars skulle ha fått och detta har medfört att du fått påminnelseavgifter från räkningar. Om så är fallet så hade jag dock skickat dessa fakturor till Försäkringskassan eftersom de säkert är måna om att återställa det besvär de orsakat genom sin förväxling.

I slutändan är det dock en tolkningsfråga vad som räknas som ren förmögenhetsskada och om följderna har varit ovanligt besvärliga för dig och du känner dig säker på din sak så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Det kan i så fall vara en god idé med ytterligare rådgivning och eventuellt representation. Vi på Lawline har förutom gratisverksamheten en juristbyrå som erbjuder precis detta. Mer info hittar du här.

Som sagt avråder jag dock från att göra detta till en alltför stor sak, jag är övertygad om att Försäkringskassan ersätter dig frivilligt för dina besvär om du tar upp det med dem.

Lycka till och tveka inte att vända dig till Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Samuel KarlssonRådgivare