Skadestånd på grund av försenat byggarbete

Skrev avtal med entreprenör ang. omläggning av tak, tilläggsisolering, montera hängrännor etc. Detta skulle enl. avtal vara klart på 3 månader. Det har nu gått 2,5 år och ej hört av entreprenören på 1 år. Anlitade andra att slutföra arbetet då det verkligen behövdes! Har betalat hela summan för avtalet till entreprenör samt 20000 till de som slutförde arbetet. Har jag rätt att få skadestånd el annan kompensation av entreprenören för detta?

Lawline svarar

Hej,

Dessa frågor kan regleras delvis i avtalet mellan dig och entreprenören. Utan att ha tittat på avtalet är det svårt att ge en fullständig bedömning. Jag får därmed utgå ifrån konsumenttjänstlagens regler och förutsätter att du är privatperson och entreprenören är näringsidkare. Om du inom rimlig tid krävt att entreprenören ska fullgöra arbetet har du rätt häva köpet till den delen som denne inte utfört arbetet. Genom hävningen är entreprenören skyldig att återbetala ett belopp som motsvarar arbete och ev. material för den delen som ännu inte utförts. För att rätt till hävning ska föreligga krävs det dock att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Här ska både dröjsmålets betydelse för dig personligen och betydelsen av detsamma för en genomsnittskonsument bedömas.

Om kostnaden är högre för fullgörandet av arbetet med den andra entreprenören kan du kräva skadestånd för mellanskillnaden.

Situationen att utan hävning anlita en annan leverantör och kräva ersättning för dennes arbete långt i efterskott är inte tydligt reglerat i konsumenttjänstlagen. Eventuellt kan det argumenteras för att kostnaden för en annan entreprenör kan krävas som skadestånd om goda skäl finns för att anlitandet var nödvändigt för att få klart arbetet.

Om du vill att vi titta på det fullständiga underlaget (bl.a. avtalet och närmare omständigheter) och få hjälp med vidare utredning och upprättande av krav eller hävning till leverantören, är du välkommen att maila mig på info@lawline.se.

MVH

Rådgivare