Skadestånd när kund bränt kläder på marschall

Hej Lawline. Har en butik i ett större köpcentra. Köpcentrat består av ca 50 butiker, med separata ingångar utifrån. Utanför varje butik brukar respektive butiker skylta i form av s.k gatupratare, i direkt anslutning till sin butik, med de olika erbjudande som butikerna har. Således utomhus på en gågata som passerar genom området. Har nu råkat i ett litet dilemma. En av mina anställda ställde nu i jultid ut en marschall i direkt anslutning till s.k vår gatupratare utomhus. En person passerade, tittade sig inte för, råkade sparka till denna marschall...och anser att hans skor och byxor blivit förstörda av marschallens stearin. Ilska och krav på ersättning, nypris på skorna som uppgavs vara tre veckor gamla Har erbjudit honom kemtvätt för byx och skomakare, för tvätt och reparation. Byxor tvättade. Skomakaren lyckades ej ta bort stearin. Personens skadeståndsanspråk om fullpris på skorna kvarstår. Kan ni rekommendera mig. Vart går gränsen för adekvat kausalitet, och hur skall jag hantera frågan ??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller skadeståndsbedömningar är det svårt att ge tydliga svar när det inte finns liknande fall som prövats av domstol tidigare. Mitt första råd är att vända dig till ditt försäkringsbolag, om du har ansvarsförsäkring på ditt företag, eftersom de i regel gör en ansvarsbedömning i varje enskilt fall.

I det här fallet är det tydligt att det har uppkommit en sakskada i form av förstörda skor/kläder. Svårigheten ligger, precis som du säger, i att bedöma om det föreligger vårdslöshet och adekvat kausalitet - det vill säga orsakssamband mellan din vårdslöshet och skadan.

Några frågor man kan ställa sig är följande:
Hur stor är risken att någon skadar sig på en marschall som står på gatan? Hur omfattande brukar skadorna som uppkommer vara? Vad hade man kunnat göra för att förhindra skadan? Har man gjort något för att förhindra den?

Utan att veta den exakta placeringen skulle jag i det här fallet göra bedömningen att det är rätt så stor risk att någon förbipasserande snubblar på marschallen som ställts ut på öppen gata. Den skada som nu uppkommit är också rätt trolig - i många fall kanske även personskador uppstår. Vidare är det relativt enkelt att förhindra skador genom att köpa marschaller med lock eller annat skydd.

Sammantaget skulle jag göra bedömningen att det är vårdslöst att ställa upp marschaller utan lock på en gata med många förbipasserande. Jag gör vidare bedömningen att sambandet mellan att ställa ut marschallen och den uppkomna skadan på skor/kläder är tillräckligt för att skadeståndsansvar föreligger.

Därför anser jag att ni är skyldiga att ersätta reparation eller inköp av nya skor/kläder.

Vad gäller omfattningen och hur mycket ni måste betala så är det upp till den skadelidande att styrka sitt krav. Om skorna verkar vara ovanligt dyra eller ser äldre ut än han uppger kan ni därför kräva att han visar kvitto eller kontoutdrag som styrker detta.

Jag vill än en gång poängtera att bedömningar av den här arten är svåra och det är möjligt att en domstol skulle komma fram till det motsatta. Därför hänvisar jag än en gång till ev. försäkring.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare