Skadestånd konsumenttjänstlagen

Ett företag som klipper gräset hos oss har kört på vårat parasoll i somras. Kan jag begära skadestånd för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag utgår i mitt svar ifrån att du som privatperson beställt tjänsten gräsklippning av ett företag och att det gäller en gräsmatta hemma hos dig. Detta gör att konsumenttjänstlagen tillämplig då det rör sig om en tjänst (se https://lagen.nu/1985:716).

I lagen finns bestämmelser om just skadestånd i 31-34 §§. I ditt fall är gräsmattan föremål för tjänsten som företaget utför, själva gräsklippningen, och ett parasoll som tillhörde dig skadades i samband med att företaget utförde tjänsten som jag förstår din fråga. Det gör att företaget, näringsidkaren är skyldig att ersätta skadan om inte företaget kan visa att skadan inte beror på något som företaget gjort, allt enligt 31 § i konsumenttjänstlagen (se https://lagen.nu/1985:716#P31S1).

Det betyder alltså att du kan begära skadestånd av företaget och att du har rätt till skadestånd för den skada du lidit om inte företaget kan bevisa att de inte är dom som har åsamkat skadan.  Tänk på att du behöver specificera vilken skada du lidit genom att exempelvis uppvisa ett kvitto eller liknande.

Hoppas att jag med detta besvarat din fråga, och tveka inte att kontakta oss igen om du skulle ha fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare