FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/01/2018

Skadestånd kan krävas i en civilrättslig process, trots att gärningsmannen är under 15 år

Min son har blivit misshandlad (ej grovt) och fått tillhörigheter förstörda av gärningsman under 15 år. Polisen har förhört min son noggrant och lämnar nu över ärendet till socialtjänsten. Vad har vi för möjligheter att kräva skadestånd för sakskada och ersättning för kränkning (misshandeln, knytnävsslag mot kroppen) av föräldrarna (principalansvar)? Bör inte polisen ta in gärningsmannen till förhör eller landar det på socialtjänstens bord? Det måste ju till en utredning för att vi ska kunna ställa skadeståndskrav, eller? Han kan inte dömas för brott, men det behövs väl ändå fastställas att han gjort sig skyldig till gärningen? Hur går det till?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har helt rätt i att gärningsmannen inte kan dömas för brott. För att få skadestånd av gärningsmannen (genom föräldrarna) kan ni istället ansöka om stämning hos tingsrätten (se här). Gärningsmannen kan stämmas trots den unga åldern. Anledningen till det är att det då blir en civilrättslig process, och inte en brottmålsprocess.

Om ni (eventuellt genom ett anlitat ombud) lyckas bevisa att gärningsmannen misshandlat din son kan ni få skadestånd. Både för sakskadorna, personskadorna och kränkningen. Reglerna om skadestånd finns i 2 kap. skadeståndslagen.

Huruvida socialtjänsten kommer hjälpa er med processen vet jag inte. Men egentligen borde det inte krävas.

Notera att en stämningsansökan kostar pengar. Dessutom kan ni tvingas betala er motparts rättegångskostnader ifall ni förlorar målet (alltså ifall ni inte lyckas bevisa att er son blivit misshandlad). Det kan vara bra att ha kontakt med ett juridiskt ombud innan ni skickar in er stämningsansökan för att få hjälp med att se över era chanser till vinst i rättegången. Om ni vill ha hjälp av ett ombud råder jag er att anlita en jurist här på Lawline vilket ni enkelt kan göra genom att boka en tid här på hemsidan.

Sammanfattning
Ni kan ansöka om stämning hos tingsrätten enligt länken ovan. Ifall ni lyckas bevisa för domstolen att gärningsmannen misshandlat er son lär era skadeståndskrav mötas. Ett ombud kan vara bra att ha dels för att se över möjligheterna till vinst, dels för att få hjälp att föra er talan på ett lämpligt sätt i domstolen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare