FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/05/2015

Skadestånd - hur väcker man talan efter brott?

Hej.

Jag skriver till är med anledning av behov utav rådgivning. Min mamma var med om en ridolycka som orsakades utav annan persons två hundar som attackerade hennes häst. Hon trillade av och fick omfattande skador i sina ben. Olyckan skedde för ca: två veckor sedan. Hon sitter numera i rullstol och det är ovisst om hur hon kommer att kunna gå igen. Min fråga till er är vad ni rekommenderar. Händelsen är polisanmäld men vart och hur hanterar man frågan om skadestånd i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skadeståndsanmälan görs lämpligast till polisen eller, om en åklagare är tilldelad ärendet, till åklagaren. Blir det rättegång, vilket förefaller troligt med hänsyn till skadorna, så är sedan åklagaren i normalfallet skyldig att hjälpa din mor med hennes skadeståndstalan. Din mor kan dessutom även ha rätt till ett målsägandebiträde om "hennes personliga förhållanden och övriga omständigheter" innebär att hon har ett särskilt behov av det.

Alltså, anmäl skadeståndsanspråket till polisen (eller åklagaren) så snart som möjligt.

Lawline RådgivareRådgivare