Skadestånd för uppsåtlig förgiftning av persons skönhetsprodukter

Hej !

Min dotter bor och går på ett Naturbruksgymnasium en elev i hennes klass har sprutat in aceton i hennes och kompisens hon delar badrum med i deras tandkräm , duschcreme och handtvål vi har polisanmält men kan vi kräva skadestånd ? Hon har borstat tänderna och tvättat sig med detta i en vecka . Eleven är avstängd från skolan en vecka .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är bra att ni polisanmält det då detta troligtvis räknas som misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken). Din dotter kan även få skadestånd, dels för produkterna som hon tvingas sälja och för eventuella personskador hon har lidit (2 kap. 1 §, 5 kap. 1, 7 § skadeståndslagen (SkL)). Personskador är t.ex. sjukhuskostnader eller inkomstbortfall till följd av sjukdom.

Hon kan även ha möjlighet till en kränkningsersättning (5 kap. 6 § SkL). I så fall fästs vikt vid hur stor förnedring handlingen orsakat, om den var ägnad att väcka allmän uppmärksamhet och skapa oro för liv och hälsa, vilket verkar mycket troligt i det här fallet.

Om det blir åtal kommer din dotter få ett målsägarbiträde som kommer att hantera skadeståndsfrågan. Om det inte väcks åtal kan ni kräva detta på egen hand genom att vända er direkt till tjejen som orsakat skadan. Det är ofta svårt att fastställa vilket belopp som är rimligt. Det är upp till er att kräva vad ni tycker är rimligt och vad ni väljer att acceptera från motparten. I slutändan kan bara en domstol avgör vad som är "rätt". Om det inte blir åtal föreslår jag att ni vänder er till ert försäkringsbolag eller till en brottsofferjour för hjälp med belopp.

Hoppas det besvarar frågan. Tur att din dotter klarade sig och hoppas detta löser sig!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare