FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/03/2014

Skadestånd för parningsskada

Hej! Vår hund parades förra veckan. Vi lämnade henne till hennes förra hundägare (vi var fodervärdar innan) han lovade att hjälpa oss med vår första parning och valpning. Han har fått två kullar tidigare. Jag frågade om jag fick följa med men det tyckte han inte att jag behövde. Hon parades med samma hane som hon parades med sin aldra första gång, och både han som har hanen och han som tog med henne är två stora kennlar. Så vi litade ju på dem. På kvällen när han kom tillbaka med henne, sa han att parningen inte funkade. Hon hade blött alldeles för mycket, jag frågade om jag skulle uppsöka vård för henne, men han sa nej det är ingen fara hon är kanske sen i löpet. Så han kom dagen efter igen. Igen frågade jag och min man om vi skulle vänta tills nästa löp eftersom hon hade blött lite under dagen. Men han "kollade" henne och sa nej det går nog. Han kom igen och då sa han det är något fel på henne hon blöder mycket. På torsdag morgon åker vi in med henne, och det blir operation. Hon är helt sönder trasad och får ta bort äggstockar och livmoder. Vetrinären ser väldigt sällan sådana här skador och i papprena står det parnings skada. Vi undrar nu om vi på något sätt kan kräva något av dessa två? Vetrinär kostnader? En ny valp? Något? Vi skrev inget avtal, dumt nog vi litade ju på dem och de påstår att de inte gjort något fel alls. Vetrinären står fast vid att dessa skador fanns inte innan och det är en allvarlig parnings skada. Vi är otroligt tacksamma så klart att vår hund lever, men samtidigt väldigt ledsna över att vi aldrig kommer kommer få uppleva egna valpar med henne, hon är ju bara fyra år. Tack så länge Med vänlig hälsning/ Sandra

Lawline svarar

Hej!

Din fråga handlar om möjligheterna att kräva skadestånd från en person som åtagit sig att sköta parningen mellan er tik och en hane respektive den som äger hanen. Enligt min bedömning spelar det ingen roll att ni haft ett muntligt avtal med personen som skulle hjälpa er, eftersom att avtalet huvudsakligen gick ut på att en parning skulle ske och inte att han skulle vårda eller skydda er hund (jmf. NJA 1983 s. 617). Därför gäller de vanliga skadeståndsreglerna i skadeståndslagen. För båda personerna gäller att de kan bli skadeståndsskyldiga om de varit oaktsamma. Bevisbördan ligger på er vilket innebär att ni ska kunna visa att det skett en skada, att personerna ni kräver skadestånd av har handlat oaktsamt och att skadan berodde på det oaktsamma handlandet (för det senare kan bevislättnad ges om det är svårt att bevisa orsakssambandet mellan handling och skada). Flera personer kan bli skadeståndsskyldiga samtidigt. Dessvärre kan också ni anses vara medvållande genom att ni själva tillåtit fortsatt parning efter det att ni fått höra att det blött mycket vid första försöket. Detta kan betyda att skadeståndet blir mindre än det skulle ha blivit annars. Om ni haft anledning att lita på kennelägarens bedömning borde dock inte detta bli aktuellt.

Om någon är skadeståndsskyldig ska denne ersätta vad det kostar att avhjälpa skadan, alltså veterinärkostnaderna i det här fallet. Man kan också få ersättning för värdeminskning eller förlorad inkomst, vilket kan bli aktuellt eftersom att skadan innebär att ni inte kan använda er hund för avel så som ni planerat. Om ni har försäkring som täcker en del av dessa kostnader kan ni kräva resterande del av beloppet, tex självrisken, av de skadeståndsskyldiga.

Om personerna vägrar utge ersättning och ni vill gå vidare med att inleda en rättsprocess ska ni vara medvetna om att ni kan bli tvungna att betala motpartens rättegångskostnader vid en förlust. I hemförsäkringen ingår i regel rättsskydd som betalar rättegångskostnader upp till en viss gräns. Innan ni bestämmer er för att inleda en process bör ni också kontakta en jurist för närmare rådgivning.

Skadeståndslagens regler hittar ni

https://lagen.nu/1972:207.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare