Skadestånd då hund dödats av annan hund

Hej! Mina två små hundar (en tik och en hane ) blev attackerade av en amstaff när min dotters pojkvän gick ut med dem på promenad . Min dotters pojkvän hann ta upp våran gravida hund under tiden amstaffen sprang mot honom och han ramlade på gräsmattan med våran tik i hamnen. Amstaffen ihälbet min hanhund . Kvinnan som var ute med amstaffen istället för att ta taget på sin hund sprang iväg från brottplatsen . Hennes partner kom med en kompis för att stoppa amstaffen men det har redan varit försent. Min hanhund avled på plats.Han var inte försäkrad under senaste året . Detta skedde inom en bostadsområde där det står tydligt på en skylt att hundar ska hållas kopplade . Min dotters pojkvän sprang för att hämta min dotter och hon ringde och anmälde händelsen till polisen . Efter ca 4 timmar kom polisen och gjorde ett förhör med kvinnans partner , min dotter och hennes pojkvän. Vi försökte lösa ersättning/skadestånd frågan emellan oss men den misstänkte sa till mig via en telefonsamtal samt sms att utredningen är avslutad , att deras sida fick betala böter till polisen och att de tänker inte ta ansvaret längre samt att de blev kontaktade av någon att jag håller på att bedra dem. Jag ringde polismyndigheten och frågade om saken , där blev jag informerad att polisen tog aldrig emot några pengar från den/de misstänkta och att dem hade inte dömt den/de till böter . Därför har jag bestämt mig att gå med det till tingsrätten . Och jag skulle vilja veta vilka rättigheter jag har som en målsägare /ägare till den avlidna hunden . Kan jag ansöka om skadestånd via tingsrätten även om min hund hade inte försäkring ? Polisen sa att jag kunde även ta skadestånd via Kronofogden men när jag ringde blev jag tillsagt att få ett beslut /dom först från tingsrätten och sedan skicka vidare. Den misstänkte är en EU medlem . Hur kan jag hantera det hela ifall de misstänkta bestämmer sig för att lämna Sveriges gränser för att inte ta ansvaret för vad deras hund gjorde mot min yorkshire terrier? Och om de misstänkta ljuger till mig ska jag också ta det i min stämningsansökan som jag skickar till tingsrätten eller inte ? I utredningspappret som jag fick en kopia av står det ingenting om kvinnan som gick ut med amstaffen och hennes partner står som vittne ....räknas det som att de har gett felaktigt information till polisen eller kan även anhörig till den misstänkta anses som vittne ? Tack för all tid. Jag behöver verkligen hjälp . Jag vet inte hur jag ska börja och jag har förlorad för mycket för att ge upp nu .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline!

Vill börja med att beklaga din förlust. Om än det inte kan kompensera saknaden av din hund har Du, förutsatt att din redogörelse för händelsen är riktig, rätt till skadestånd. Lagen om tillsyn över över hundar och katter ålägger ägaren eller innehavaren av en hund ett strikt ansvar för den skada denna tillfogar annan (se 19 § nämnda lag). Innebörden av detta är att ägaren eller innehavaren oavsett vållande (ung. i vad mån denne bidragit till skadans uppkomst) är skyldig att ersätta den skada som uppkommit. Därmed har Du, även om ägaren till hunden skulle ha försökt hindra händelsen, rätt till skadestånd. Vidare bör nämnas att förekomsten av försäkring är utan betydelse för skadeståndsskyldigheten likväl som ev. böter den skadeståndsskyldiga hade kunnat få betala inte påverkar skadeståndet (böter betalas till staten som en form av påföljd).

Eftersom djur i juridisk mening utgör saker är förlusten av din hund att anse som en sakskada, närmare bestämt totalförstörelse av sak. Detta innebär att Du/Ni har rätt till ersättning för hundens marknadsvärde, ev. veterinärskostnader vilka inte överstiger en normal nivå (relativt höga kostnader godtas då det rör sig om djur) samt andra kostnader hänförliga till förlusten av hunden (kostnader Du/Ni inte hade haft om skadan ej inträffat) (se 5 kap. 7 § skadeståndslagen).

Något skäl till att jämka (nedsätta) ersättningen på grund av eget vållande kan inte utläsas av din redogörelse då inget indikerar att den som hanterat din hund skulle ha haft någon skuld till det inträffade. Skadeståndet bör därför till fullo motsvara dina/era kostnader, förutsatt att ingen annan jämkningsgrund aktualiseras (se 6 kap. 1 och 2 §§ skadeståndslagen).

Vad gäller utkrävandet av ersättningen finns, som polisen påtalat, alltid möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande (lämpligheten av detta kan dock ifrågasättas då kravet på ersättning är tvistigt). I korthet innebär detta att Du hos kronofogden ansöker om att den skadeståndsskyldiga skall tvingas utge ovan berört skadestånd till dig. Skulle vederbörande inte bestrida ditt krav får Du en exekutionstitel (ung. ett avgörande vilket kan ligga till grund för verkställighet) vilken kronofogden kan hjälpa dig att verkställa. Bestrids däremot kravet överlämnas ärendet till tingsrätten. (För en mer ingående beskrivning se detta svar på en snarlik fråga.)

Att ansöka om stämning i domstol bör, även utan föregående ansökan om betalningsföreläggande, vara möjligt då den skadeståndsskyldiga klargjort att hon inte har för avsikt att betala dig frivilligt, men jag skulle inte rekommendera dig att göra detta på egen hand utan att först ha rådgjort med en sakkunnig jurist och kan inte inom ramen för denna tjänst ge någon ingående hjälp i frågan annat än att hänvisa till det som skrivits ovan. Tid hos jurist kan bokas här.

Bor den skadeståndsskyldiga i annat EU-land blir utkrävandet av ersättningen genom såväl betalningsföreläggande som dom aningen mer komplicerat, varför jag skulle rekommendera dig att kontakta Kronofogden för att reda ut alla omständigheter i denna del. Deras hemsida finner du här.

Slutligen vill jag tillägga att ev. vittnesmål från den skadeståndsskyldigas partner inte tillmäts någon större betydelse vid huvudförhandlingen (bevisvärdet är nära noll) då denne och den skadeståndsskyldiga kan sägas ha ett gemensamt intresse i saken (ed får inte ens avläggas av denne, vilket följer av 36 kap. 13 § 2 st. rättegångsbalken). Du behöver därför inte oroa dig särskilt för förekomsten av lögner från dennes sida i bevismässigt hänseende.

Lagen om tillsyn över hundar och katter finner du här, skadeståndslagen här och rättegångsbalken här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare