FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/08/2014

Skadestånd av vårdcentral på grund av feldiagnos

Hej, jag undrar om jag har rätt till något slags skadestånd, då jag sökt hjälp på Mjölby vårdcentral upprepande gånger för en hudsjukdom jag haft sedan jag var 10 år. Denna sjukdom bedömdes som "prickar" och skulle försvinna av sig självt med tiden fick jag som svar. I vuxen ålder sökte jag ett flertal gånger igen då "prickarna inte försvunnit. Jag fick endast antibiotika som skulle döda de eventuella bakterierna som orsakade "prickarna". Men ingen utredning på vad det kunde vara.

Idag har jag fått reda på att jag har en kronisk hudsjukdom som heter "hidradenitis suppurativa". Denna sjukdom sitter på min rumpa. Vilket har gjort att jag aldrig kännt mig bekväm med mig själv och självkänslan är i botten. Jag känner mig äcklig och mindre attraktiv än andra tjejer i min ålder. Det jobbiga är att jag inte får hjälp att få bort det eller kontrollera det.

Jag fick reda på vilket sjukdom jag har eftersom att jag sökte vård hos en hudspecialist under tiden jag bodde på Malta. Nu bor jag inte på Malta längre men får ingen hjälp i Sverige. Har jag rätt till skadestånd från Mjölby vårdcentral som inte tagit mina symtom, verk och den psykiska ohälsa som detta orsakat på allvar?

Mina besvär räknas som lindriga men för mig är det mycket jobbigt och har varit under en väldigt lång tid. Detta har påverkat mig starkt psykiskt och jag har till och med haft tankar på att jag inte vill leva längre då dessa besvär aldrig kommer försvinna.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställt din fråga till Lawline.

Vårdgivare i Sverige, såsom vårdcentral, är skyldiga att teckna en s.k. patientförsäkring som ska kunna ge ersättning till patienter som skadas vid behandling.

Om du anser att du har blivit felbehandlad och har rätt till skadestånd bör du anmäla händelsen till Patientförsäkringen LÖF (Landstingens försäkringsbolag). De kan då utreda om du har rätt till någon ersättning.

Ett grundläggande krav för att få ersättning är att en personskada har uppkommit. Tyvärr kan jag inte tillräckligt om sjukdomen för att kunna bedöma om någon skada har uppkommit för att Mjölby vårdcentral inte ställt en korrekt diagnos.

Mitt tips är därför att du kontaktar LÖF, http://www.patientforsakring.se/, så kan de utreda saken. Värt att nämna är att anmälan normalt måste göras i vart fall inom 10 år efter att skadan uppkom.

Patientskadelagen, som är tillämplig lag, hittar du https://lagen.nu/1996:799.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret. Lycka till och hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare