Skadegörelse, narkotikabrott och skadestånd för skada.

Hej Jag har en som berör mig och min man, (jag har lämnat in stämningsansökan gällande skilsmässa) Efter många år av slitage i vårt äktenskap, beslutade jag mig för att lämna min man. Efter ett år utan "varandra", kom vi fram till att vi skulle "bo" under samma tak, när vi kom fram till att vår sommarstuga behövde rustas och Renoveras för försäljning. När han insåg ( vilket jag poängterat både verbalt och skriftligt)att det aldrig skulle bli så att vi skulle bli ett par igen, får han ett raseriutbrott, när jag är på besök hos en bekant. När jag kommer hem, är ALLA mina kläder ituklippta, det han inte "orkade" klippa itu, hällde han fotogen på. Han hade tagit mina mediciner, vilket i sig är det värsta, de är extremt viktiga för mitt välbefinnande. Jag ringde polis, fick beskedet att jag kunde att kort, eftersom larmoperatören inte visste om lokalpolisen var "intresserade" av att köra till mitt hem. Jag har alltså dokumenterat allt. Lång inledning, till liten fråga... Nu till frågan: Hur rubriceras detta?

Försäkringsbolaget, Folksam, täcker inga kostnader för förstörda kläder, eftersom försäkringstagarna bor på samma adress, kan det stämma? Han har jo faktiskt förstört MINA kläder samt vår gemensamma bostad. Tacksam för svar....

Lawline svarar

Hej. Din bostad och dina kläders förstörelse skulle kunna klassas som skadegörelse enligt 12:1 BrB. Beroende på skadans omfattning är det möjligt att det skulle kunna klassas som grov skadegörelse enligt 12:3 BrB.

Beroende på om dina mediciner klassas som läkemedel eller inte, kan ett brukande av dessa innebära att han begått narkotikabrott, se NSL 1 § st.1 p. 6 samt  NSL 8 §, när han tog dina mediciner.

Vad gäller försäkringen är det olika villkor som gäller mellan olika bolag. Ett exakt svar på din fråga kan jag inte ge eftersom att jag inte vet vilken hemförsäkring ert hem hade tecknat. Det jag däremot kan göra är att ge ett exempel där villkoren inte hade täckt skadegörelse av egendomen. Här är ett utdrag ur ett vanligt försäkringsvillkor (hemförsäkring):

"A11. Vi ersätter stöld och skadegörelse om gärningsmannen olovligen tagit sig in i bostad. Har gärningsmannen tagit sig in med nyckel gäller försäkringen endast om han obehörigen innehade nyckeln. Har han blivit insläppt gäller försäkringen endast om han använt tvång eller hot för att komma in."

Som du ser täcker försäkringen stölder och skadegörelser endast då gärningsmannen berett sig tillträde till bostaden obehörigen. Försäkringspengar hade med denna försäkring inte betalats ut i ditt fall, då det förefaller som att din man haft nyckeln lovligt.

Det som du däremot absolut bör göra, även om polisen inte skulle ta hand om ditt ärende, är att civilrättsligt få ersättning för dina skador. Tillämplig lag är då skadeståndslagen som behandlar skadestånd på grund av skador orsakade av en skadevållare. Där bedömer jag dina utsikter till skälig ersättning för dina kläder och hus till mycket goda. Till detta föreslår jag att du kontaktar en praktiserande jurist.

Hoppas mitt svar gav dig lite klarhet i frågan.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare