Skadedjur i lokal

Hej ! Min sambo äger en hårsalong där hon hyr lokalen . Hon har sanitära problem i form av skadedjur ( råttor) som springer i hennes salong , detta har skapat obehag för henne och hennes kolleger . Det påverkar henne ekonomiskt då hon har varit tvingad att boka av flera kunder då hon inte kunnat öppna salongen för råttor har sprungit löst i hennes salong . Problemet har nu funnits i ett år , hennes fråga ?går det att kräva av fastighetensägaren på reducerad hyra tills problemet är åtgärdat eller hålla inne hyran ? Snälla vi behöver hjälp då vi betalat hyra i ett år men problemet kvarstår . Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Hyra av bostad och lokal (varav det senare här är ifråga) regleras i Hyreslagen, vilken ingår i Jordabalken (1970:994) (JB) (https://lagen.nu/1970:994) och utgör 12 kap.

Enligt JB 12:9 ska hyresvärden vid tillträdesdagen "tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet." Detta gäller även under hyrestiden, vilket framgår av JB 12:15 1 st. I enlighet med 12:17 1 st. anses ohyra i lägenheten som är till men för hyresgästen som skada, vilket i sin tur regleras i JB 12:10-12. En kommentar till JB 12:17 stadgar att "vägglöss, kackerlackor, myror, tvestjärtar, pälsänger och mjölbaggar är att hänföra till ohyra. Däremot inte löss som parasiterar på människor. Ej heller loppor eller mal." Även om begreppet ohyra huvudsakligen verkar hänföras till insekter och dyl. bör enligt min uppfattning även råttor inkluderas.

Eftersom det i så fall är fråga om skada gäller JB 12:11, vari 3 p medger hyresgästen skälig nedsättning av hyran. Det bör dock noteras att ni som regel inte har rätt till nedsättning av hyran för den tid ni betalat utan protest angående skadorna, som framgår av en kommentar till JB 12:11.

Om ni inte tyckte att mitt svar var tillräckligt bra kan jag hänvisa er till dessa till Lawline tidigare ställda frågor:
http://lawline.se/answers/11675
http://lawline.se/answers/6149

Lawline RådgivareRådgivare