FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/11/2014

Skadad vid tandläkarbesök. Patientskadelagen.

FRAKTUR: Tandläkaren skulle ta bort en kindtand, han slet & drog och ondare & smärtsammare gjorde det. Plötsligt small det till på något sätt i käken, tandläkaren sa att nu är det snart klart men jag klagade på smärtan trots 3 bedövningssprutor. Tandläkare rådfrågade då 2 andra tandläkare och en sa, Du måste sluta omedelbart; bägge tänderna är lösa och det har blivit en fraktur i käkbenet, ring akuten på Lasarettet! Tandläkaren kontaktade då tandakuten på Lasarettet. De svarade att jag inte kunde tas emot utan tandl. skulle abryta beh. helt & hållet och låta allting vara i 3 veckor då jag kommer att få en kallelse. Det har nu gått 16 dagar och jag har inte kunnat äta/tugga på pga av smärtor i höger överkäke utan enbart flytande/mixad mat typ soppa m.m. Vad kan jag göra, vilka krav kan jag ställa?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Patientskadelagen finns bestämmelser om rätt till patientskadeersättning och om skyldigheten för vårdgivare att ha en försäkring som täcker patientskadeersättning. Eftersom din skada uppkommit i samband med vård i Sverige är lagen tillämplig (3§) och att den gäller för tandvård framgår av 5 § som hänvisar till bl.a. tandvårdslagen (och 1 § i tandvårdslagen omfattar om en tand måste dras ut).

Enligt 6 § i patientskadelagen har man rätt till patientskadeersättning för personskada om det "föreligger övervägande sannolikhet" att skadan orsakats av bland annat undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd om skadan kunnat undvikas antingen genom ett annat utförande eller genom val av ett annat tillgängligt förfarande (p. 1), eller om skadan orsakats av felaktig diagnostisering (p. 3),

När man prövar om man har rätt till ersättning enligt p. 1 och p. 3 jämför man med hur en erfaren yrkesutövare eller specialist skulle ha handlat, och om den som behandlat dig har handlat annorlunda. Utefter det du skriver om att när en annan tandläkare konsulterades sa denne att behandlingen genast skulle avbrytas så kan det vara så att din tandläkare helt enkelt gjort fel. På juridiskt språk säger man att det måste finnas ett orsakssamband mellan skadan och vården, själva vården ska ha orsakat skadan. I ditt fall låter det som är fallet. Skulle det vara så att det är en patientskada som faller under patientskadelagen så har du enligt 8 § rätt till ersättning beräknad på skadeståndslagen, i korthet innebär det ersättning för kostnader du haft på grund av skadan, inkomstförlust (om du t ex behövt vara sjukskriven) samt ersättning för sveda och värk och ev framtida men. Försäkringsersättningen blir likvärdig som om du skulle ha drivit frågan i domstol och där tilldömts skadestånd.

Skulle du vara missnöjd med bedömningen finns även en nämnd att överklaga till, och att en sådan måste finnas framgår av patientskadelagens 17 §. Du måste dock begära prövning av beslutet senast ett år efter du fått det (18 §). Om du vill ha ersättning enligt patientskadelagen måste du väcka anspråk på det inom 3 år efter att du fått kännedom om att du kunde det (23 §).

Så du bör anmäla din skada till försäkringsbolaget. Om  tandläkaren tillhörde Folktandvården eller annars hör under landstingsvården så kontaktar du vid  Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, LÖF. Är det en privat tandläkare kontaktar du dennes försäkringsbolag och om tandläkaren saknar försäkring kontaktar du Patientförsäkringsföreningen.

Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, LÖF
Box 17830
118 94 Stockholm
Tel. 08-551 010 00

www.patientforsakring.se e-post: info@patientforsakring.se

Alternativt
Patientskadeförsäkringen
Box 24127
104 51 STOCKHOLM
Telefon 08 - 522 782 90
E-post info@pff.se

Jag hoppas du snart mår bättre!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare