FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/03/2014

Skadad i vården

Skulle vara tacksam ifall ni kunde hjälpa. Pappa ringde 06-11 till vårdcentralen pågrund av att pappa hade sånna smärtor i höger ben så han hänvisas därefter till falu lasarett där dom bestämmer sig för att ta ultraljud för att kolla ifall pappa då har någon blodpropp i benet. Men pappa berättar då för läkarna att han förut 2008 hade en blodpropp i vänster ben och dom kunde inte se det med ultraljud då utan dom blev tvungna att använda sig av kontraströntgen, vilket pappa säger att det bara går att använda kontraströntgen på pappa för att se blodproppar. Pappa berättade detta som sagt till läkarna men dom vägrade att lyssna på pappa. När dom väl inte ser något på ultraljudet så fick pappa åka hem, och läkarna säger då att pappa ska ta alvedon och ifall inte smärtorna är över inom en vecka så skulle han återkomma. Men pappa fick gå en vecka med sånna fruktansvärda smärtor och så han ringde då den 14 till vårdcentralen och fick remiss, så han fick åka till Falu lasarett igen och då tog dom kontrast röntgen och ser då att pappa har en blodpropp i höger ben. När han sedan åker hem och lägger sig i sängen för att sova kl 21:00 eftersom han knappt kunnat sova på hela veckan ,så går det ca 1 timme alltså runt kl 22:00 vaknar pappa av smärtor och klara inte av att ligga ned utan går upp och sätter sig i soffan i vardagsrummet för att sedan sittandes försöka sova men det gör ändå ont. På morgonen dagen efter ringer pappa vårdcentralen och säger att han har väldiga bröstsmärtor och att han får svårt att andas av det och att han inte kan sova knappt, vårdcentralen säger då att det inte är någon fara och att det är lugnt eftersom pappa då tar varan eftersom dom hittade en blodpropp och att pappa ändå ska in på fredag. Pappa får vänta tills på fredag, pappa väntar tills dess med smärtor och på fredag morgon blir han tvungen att ta sig ut till bilen med smärtor och sätta sig bakom ratten och knappt kunna växla tror han körde på 1ans eller 2ans växel i 30 km/h hela vägen till vårdcentralen för att det gjorde för ont att växla. När pappa väl kommer fram och har sånna smärtor går han in och talar då om att han har sådana smärtor, väl där försöker dom undersöka pappa, läkaren som då undersöker pappa slår till pappa i ryggen och pappa får så ont av det att han skriker där inne att läkaren inte gör om det en gång till. Så dom kan inte göra något alls efter ett tag så bestämmer dom sig för att skicka pappa till falu lasarett igen fast med prio 1 alarm med ambulans, väl vid lasarettet ser dom att proppen vandrat från benet genom hjärtat och till lungan, och har då en propp i lungan utav detta fick han också lunginflammation och hög feber. Lungan är nu skada och ärr bildningar på lungsäcken finns nu och pappa kommer aldrig kunna bli riktigt bra igen. Dessutom skriver sköterskorna vid vårdcentralen i sina journaler att pappa bara sagt att han haft smärtor i benet och inte alls vid bröstet och haft svårt att andas eller sova. Vilket pappa visste har gjort. Så ifall dom bara hade tagit in pappa direkt hade detta kanske inte behövt gått så långt som det gick.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad jag förstår av din berättelse har din pappa blivit hemskickad med en blodpropp, som så småningom har vandrat upp till ena lungan och där orsakat permanenta skador, dvs. personskada.

Den som har fått en personskada inom vården har rätt till ersättning om det föreligger övervägande sannolikhet att skadan är orsakad av bl.a. försenad eller felaktig diagnostisering, se 6§ Patientskadelagen. Ersättningen utges av vårdgivarens försäkringsgivare. Falu Lasarett tillhör Dalarnas Landsting som har försäkring hos Patientförsäkringen LÖF. Det är hos dem den skadan drabbats av ska göra en skadeanmälan, se http://www.patientforsakring.se/

Anmälan måste göras inom tre år från det att patienten fick vetskap om skadan. Det finns även möjlighet att stämma vårdgivaren vid domstol för att få skadestånd, men den primärt enklaste vägen att gå för att få ersättning är via Patientskadeförsäkringen.

Skyldigheten för den som ger sjukvård att föra en korrekt journal följer av Patientdatalagens 3 kap. Av 8§ följer att om en patient anser en uppgift vara oriktig eller missvisande ska detta antecknas i journalen. Dock behöver man som anmälare inte bifoga journal till skadeanmälan till Patientförsäkringen.

Som vårdtagare eller anhörig kan man klaga på vården genom att göra en anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO,  http://www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-varden/Sidor/default.aspx

Sofia LinderRådgivare