Skada under hyrestiden - hyresgästens ansvar?

Hej!

Jag har en fråga angående att min TV var trasig när jag kom tillbaka till min lägenhet efter att ha hyrt ut den.

Min hyresgäst säger att han inte tagit sönder den utan att den har gått sönder för att den var "gammal". Alltså att han inte har gjort något fel och inte vill betala för skadan. Därtill hör också att han inte nämnt detta för mig när skadan skedde för två månader sedan utan jag fick ta reda på det själv nu när jag kom hem.

Det står tydligt i vårt kontrakt att om något är trasigt så kommer han inte få tillbaka hela depositionen. Jag anser själv att tvn inte rimligen bara kan gå sönder för att den är "gammal", så gammal är den inte.

Vad rekommenderar ni att jag som hyresvärd gör i detta läge ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har en hyresrätt/bostadsrätt som du hyrt ut under en period till en andrahandshyresgäst.

Hyresförhållanden regleras i 12 kap Jordabalken. Enligt 12 kap 24 § ska hyresgästen under hyrestiden väl vårda lägenheten. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av annan person, exempelvis en gäst. Hyresgästens ersättningsskyldighet gäller alltså inte slitage eller att något gått sönder till följd av ålder. Du uppger att tv:n inte är så gammal och det är svårt för mig att avgöra utan att veta hur många år tv:n är samt vilken typ av skador som den fått under hyrestiden.

Det är du som hyresvärd som har bevisbördan för att skadan uppstått under hyrestiden och du ska även försöka bevisa att det är hyresgästen som har åstadkommit skadan. Om du väljer att gå vidare med ett krav på ersättning behöver du alltså bevis för att hyresgästen har vållat skadan.

Hoppas du fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare