Skada till följd av städhjälp

Hej!

Vi har anlitat en städfirma där städaren förstört köksgolvet pga att man dragit ut spisen. Vi är tämligen överens med företaget att detta skett pga vårdslöshet. Den stora frågan är dock: kan man kräva kontant ersättning motsvarande kostnaden för att återställa golvet i ursprungligt skick eller måste man acceptera företagets erbjudande om att anlita en firma som byter golvet. Frågan är alltså kontant ersättning vs. reparation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Städarna ska som utgångspunkt utföra tjänsten fackmannamässigt, 4 § konsumenttjänstlagen (1985:716). Städningen ska således leva upp till de krav som normalt ställs på sådan städning som ni har beställt. Du anger att ni har reklamerat tjänsten till följd av skada och att företaget accepterat att avhjälpa felet. Städfirman har rätt att avhjälpa felet i första hand och ni har tyvärr ingen möjlighet att begära kontant ersättning, 20 § och jfr 21 § konsumenttjänstlagen. Ni kan dock framföra er önskan om kontant ersättning eller prisavdrag, men de har ingen skyldighet att rätta sig efter det.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Konsumenttjänstlagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare