Skada som upptäckts efter inträdande av bostaden

I våras sålde jag min bostadsrätt till en tjej. En vecka efter tillträdet hörde hon av sig då hon upptäckt att blandaren i köket läckte vatten. En rörmokare kunde konstatera att blandaren var sliten och behövde bytas ut. Han var även tvungen att byta ut en anslutande rörkoppling. Köket renoverades 2010, och blandaren var av en enklare modell. Nu har köparen hört av sig igen och undrar hur vi ska lösa hennes faktura på 9500 kr. Till saken hör att direkt efter tillträdet har hon haft hantverkare i lägenheten som bla monterat bort ett vattenburet element i köket. Då jag aldrig märkt av att blandaren läckt anser jag att skadan måste ha uppkommit efter tillträdet. Har jag några skyldigheter att betala, alternativt dela på hennes faktura?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det verkar inte som du har några skyldigheter att betala fakturan.

Det läggs ett stort ansvar på köparen att denne ska undersöka bostaden eller eventuellt ta dit en besiktningsman för att undersöka bostaden. I 4:19 Jordabalken framgår att man som köpare inte får hänvisa till fel man borde ha upptäckt vid en undersökning.

Det kan dock nämnas att du som säljare ibland har en upplysningsplikt, dvs en plikt att underrätta köparen om diverse fel i bostaden. Du skriver att du inte visste om att blandaren läckt, alltså verkar det som du inte har några skyldigheter att bidra till betalning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Lycka till!

Joéla EhnbergRådgivare