Skada på bil och skadestånd vid hyra av garageplats

Hej. Jag har en fråga om vilka krav jag kan ställa på min hyresvärd i fråga om ersättning för skadegörelse på min och grannars bilar. Jag och de personer detta gäller har våra bilar parkerade i ett parkeringsgarage i anslutning till hyresfastigheten vi bor i. Garaget är utrustat med ett elektroniskt låssystem från Aptus där var och en som hyr en plats får varsin "droppe" för att komma in och ut ur garaget. Ingen får fler än en. Garaget saknar kameraövervakning. I vintras fick jag och några andra våra bilar utsatta för skadegörelse. Några bilar, min bland annat, fick en backspegel totalt sönderslagen, någon annan fick andra skador på sin bil. Händelsen polisanmäldes av mig och någon till, en av hyresgästerna kontaktade hyresvärden. Inga åtgärder gjordes från något håll. Nu, under den gångna helgen, utsattes återigen min och några bilar för ny skadegörelse. Denna gång blev vind- och bakrutor sönderslagna. Det har alltså skett ganska stor skadegörelse på ett antal bilar under det senaste halvåret. Eftersom vi betalar extra för dessa garageplatser just för att vi ska slippa denna typ av händelser känner vi oss alla en aning uppgivna. Vi anser inte att hyresvärden sköter sitt åtagande och levererar det vi betalar för. Vår fråga är då, kan vi kräva av hyresvärden att de tar kostnaderna för de självrisker vi måste vi nu måste betala för reparationer?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom det gäller att man hyr en plats i en byggnad blir 12 kap Jordabalken tillämplig. Se 1 §. Lagen hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12R1. I 12 kapitelet i Jordabalken finns inga tillämpliga bestämmelser om skadestånd i hyresavtal och därför kan skadestånd, genom tillämplig lag, inte komma ifråga. Om man inte kan visa att hyresvärden genom nämnda skada har brutit mot någonting som denne avtalat om, och lovat t.ex. att hyresvärden garanterat att ingen obehörig kan ta sig in eller att inga skador kommer ske på fordonen i garaget.

Om så inte är fallet, vilket antagligen är det vanliga, får man se avtalet som att hyresvärden endast har erbjudit dig att använda dennes garage, som av naturen aldrig kan ge 100 % skydd, utan bara minskar risken för stöld, skador och vandalisering.

Om det är så att hyresvärden på något sätt har vilselett dig om hur säkert garaget är, och det har inverkat på dig när du ingått avtalet, finns det bestämmelser om det i avtalslagen, och skadestånd kan komma ifråga på de grunderna.

Thomas HefnerRådgivare