Skada orsakad av hund - ersättning.

Rastade min hund (kopplad) då vi blev överfallna av 2 lösa hundar, det blev veterinärbesök för hunden och jag fick uppsöka vårdcentralen, biten i handen och röntgen av ett knä fick vara hemma från jobbet i 4 dagar. Hundägaren har betalat vet.kostnaden men har ännu inte fått ersättning för min sjukfrånvaro...min fråga hur går jag vidare på " rätt" sätt.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline!

Enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter har hundens ägare ett strikt ansvar för skador orsakade av hunden. Detta innebär att ägaren ska ersätta den skada som hunden orsakat.

Ersättning för personskador regleras i skadeståndslagen,SkL, 5:1. Enligt p 2 ersätts inkomstförlust, vilket i ditt fall är fyra dagar hemma från arbetet.

I första hand föreslår jag dig att kontakta ditt försäkringsbolag och se om de kan hjälpa.
I andra hand, om du saknar försäkring, får du själv driva en skadeståndsprocess själv för att få den ersättning du saknar. I ett sådant fall föreslår jag dig kontakta en praktiserande jurist.

Mitt svar är baserat på att det varken föreligger avtal eller domstolsbeslut om skadestånd. I det fall det dock finns, och det är klart att ersättningen ska utgå men är förfallen, får du driva in fordran med hjälp av Kronofogden.

Ha en fortsatt trevligt dag!

Lawline RådgivareRådgivare