FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/03/2017

Skada i hyresrätt

Hej! I måndags när jag lagade mat och hade fläkten igång började det ryka och gnista från vägg kontakten. Fick ringa Brandförsvaret och dom drog ut kontakten. Elen I huset är från sent 50 tal. Nu tycker hyresvärden att jag har orakat skadan. Väggarna är blåbetong. Någon elektriker han inte varit här än. Vågar inte använda köksfläkten.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns reglerat i 12 kap i Jordabalken (JB), se här.

Användning av lägenheten och skador
Som hyresgäst har man en s.k. vårdnadsplikt. Detta innebär att man under hyrestiden ska vårda lägenheten samt iaktta viss aktsamhet så att ingen skada uppkommer. Detta framgår av JB 12:24 st. 1. Har hyresgästen genom sitt eget vållande, oaktsamhet eller av försummelse orsakat skada ska hen också ersätta skadan. I det fall skadan beror på en olyckshändelse ska hyresgästen inte ansvara för skadan. Hyresgästen ska inte heller ansvara för en brandskada som hen själv inte orsakat, förutsatt att hen inte brustit i den omsorg och tillsyn som hen bort iakttaga, JB 12:24 st. 1.

I de fall skada uppkommer som måste avhjälpas omgående för att allvarlig olägenhet inte skall uppstå är hyresgästen även skyldig att genast lämna hyresvärden meddelande om skadan eller bristen, JB 12:24 st. 2.

Här saknar jag uppgifter kring om felet med elkontakten var känt innan och om hyresvärden i så fall underrättats om detta eller om hyresvärden kontaktades i samband med att gnistorna uppstod. När det kommer till vem av hyresgästen och hyresvärden som har bevisbördan för att skada har uppstått har Högsta domstolen konstaterat att hyresvärden ej har hela bevisbördan för att hyresgästen har åstadkommit skadan, se rättsfallet NJA 1975 s. 657. Detta innebär att du till viss del behöver styrka hur det hela gått till.

Råd
Här råder jag dig att invänta elektrikern (fackmannen) och låta hen konstatera vad som kan ha orsakat felet med elkontakten. Det kan ju vara så att elen i huset är gammal och att en sådan skada skulle hänt förr eller senare och inget som du som hyresgäst kunnat förhindra. Be även om ett utlåtande från Brandförsvaret som var på plats och drog ut kontakten så att de kan uppge deras syn på vad som kan ha orsakat skadan. Är det en skada som inte kunnat orsakas av dig som hyresgäst är det din hyresvärd som får stå kostnaden för skadan.

För vidare rådgivning går det bra att boka in en tid med en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå (http://lawline.se/boka)

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Emma FurwedRådgivare