Skada för fall på blöt matta i restaurang?

Hej,

Min fråga är om man har halkat ner i snabbmatsresturang och det var mattan som var trasigt och blöt.

Min Axel har gått av och det tar ca 2 månader, Samt min ögonbryn har skadat

Hur mycket kan man få för sved och värk max belopp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad säger lagen?

Eftersom ingen speciallag är tillämplig så utgår eventuellt skadestånd i ditt fall från den allmänna skadeståndslagen. Varje person eller företag som vållar en annan skada är ansvarig för denna (2 kap. 1 §). Företaget svarar även för skador som dess personal orsakar, såvida de inte avvikit från sin arbetsuppgift på ett abnormalt vis (3 kap. 1 §). För att restaurangen ska bedömas som skadeståndsskyldig i fallet så krävs det att den:

1. Orsakat en skada

2. genom handling eller passivitet

3. som är vårdslös

4. och har ett orsakssamband med skadan.

Vårdslösheten kan bedömas enligt en regelmässig bedömning som tar hänsyn till gällande regler och handlingsnormer i samhället i stort eller i det enskilda fallet. Den kan också bedömas enligt en fri bedömning som tar hänsyn till den riskinsikt skadevållaren hade eller borde ha haft samt hur en neutral tredje man hade bedömt situationen.

Ersättning för personskada omfattar sjukhuskostnader, inkomstförlust pga skadan och även sveda och värk (5 kap. 1 §). Beloppen är inte lagstadgade, utan bedöms efter varje enskilt fall. För referens om vad du kan kräva, se Trafikskadenämndens tabeller.

Ditt fall

Det krävs alltså att du kan visa att restaurangen har varit vårdslös genom att inte underhålla sin matta bättre. Det finns säkert vissa standardkrav i branschen som måste vara uppfyllda, t.ex. att man inte ska ha hala ytor. Om dessutom inte skyltat om att det var halt, så har du ännu bättre chanser. Det går även med hjälp av en fri bedömning att konstatera vårdslöshet. Det kan enkelt hävdas att det ligger i farans riktning att någon skadar sig genom att halka när man har en blöt och trasig matta vid ingången till en befolkad restaurang.

Vad kan du göra

Du kan skriva ett mail till restaurangen och hävda att de varit vårdslösa genom att ha en blöt matta som folk kan halka på och att du gjort detta och därför kräver ersättning för dina kostnader. Se tabellen jag länkade till och kom fram till ett sammanlagt belopp som du vill kräva. Om de inte går med på det och du fortfarande anser att du har rätt till ersättning kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om du bestämmer dig för att göra detta kan det vara en god idé med vidare rådgivning av våra jurister här på Lawline. Klicka här för mer info.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare