Ska "vid anfordran" eller viss angiven tid för betalning gälla?

Vid anfordran - kan det tolkas som att man samma dag eller dagen efter kan kräva återbetalning? I mitt fall är "vid anfordran" måhända slarvigt tagen efter en mall.

I själva verket har inblandade från första början varit överens om att återbetalningen sker när vissa ekonomiska omständigheter, som lätt kan bedömas, är uppfyllda. Rimligen har vi sagt inom ett-två år. Vad gäller tyngst - en överenskommelse eller formuleringen "vid anfordran"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall det i skuldebrev anges att skuld ska betalas vid anfordran, så innebär det att betalning ska ske omedelbart i samband med framställande av betalningskrav. Även i det fall skuldebrev inte innehåller en sådan formulering gäller samma sak såvida parterna inte kommer överens om annat (lag (1936:81) om skuldebrev 5 § första stycket).

I egenskap av gäldenär (den som lånat pengar) anses låntagaren ha rätt till visst skäligt rådrum för att erlägga betalningen när du framställer ditt krav. Rådrummet utgörs dock inte av någon längre tid. I rättsfallet NJA 1991 s. 217 dröjde en bank med en utbetalning under mindre än två timmar och blev skadeståndsskyldig för dröjsmålet. Skulle din motpart vara en privatperson talar det för att dennes skäliga rådrum omfattar mer än två timmar, men inte mycket mer med hänsyn till omedelbarheten i uttrycket "vid anfordran".

Finns överenskommelsen om att fordran skulle betalas efter viss tid skriftligt bör emellertid denna skrivelse gälla före "vid anfordran". Detta med stöd av principen "in dubio contra stipulatorem", vilket betyder att oklarheter i avtal ska tolkas till upprättarens nackdel. Finns skrivelsen inte med i avtalet bör skrivelsen "vid anfordran" gälla istället och det som nämnts ovan.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare