Ska skatt betalas vid avyttring av del av en ärvd fastighet?

Min bror vill lösa ut mig ur huset som vi ärvde för tre år sen efter vår mamma. Marknadsvärdet är 625000 kr, taxeringsvärdet är 559000kr. Vi har kommit överens om att jag ska få 300000 kr. Det jag undrar är om jag måste betala nån skatt på den summan. Det borde ju inte vara nån skatt eftersom det är mitt arv efter mamma.

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är sant som du säger att förvärv genom arv inte är skattepliktigt (8 kap 2 § Inkomstskattelagen, IL). Däremot inträder du i den tidigare ägarens skattemässiga situation (44 kap 21 § IL). Det betyder att man räknar på det anskaffningsvärde som din mamma hade när hon köpte fastigheten. Således kommer du att kapitalvinstbeskattas eftersom du säljer/avyttrar din del av fastigheten (se 44 kap 3 § IL). Det underlag som man beskattas på är den vinst respektive förlust som uppkommer. Beräkningen sker enligt följande:

Försäljningspriset

- försäljningsutgifter

- anskaffningsvärde och lagfartskostnad m.m.

- förbättringsutgifter

+ återföring av uppskov

= vinst eller förlust (se 44 kap 13-14 §§ IL och 45 kap IL).

Dock har din del av fastigheten avyttras till ett pris som understiger marknadsvärdet på huset. Blandat fång uppstår om en tillgång sker mot ersättning, men utan att ersättningen motsvarar den överlåtna tillgångens marknadsvärde. Om det blandade fånget avser en fastighet så gäller den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Denna princip innebär att hela överlåtelsen ska ses som en gåva om det finns någon gåvodel. Bedömning görs utifrån en fastighets taxeringsvärde (RÅ 81 1:29). Om ersättningen är större än taxeringsvärdet utgör det en försäljning som ska beskattas. Men om ersättningen understiger taxeringsvärdet så är det att anses som en gåva. Vidare är gåvor skattefria (se 8 kap 2 § Inkomstskattelagen).

Vid bedömningen i ditt fall, så ska inte taxeringsvärdet på hela huset beaktas utan endast din del av taxeringsvärdet. Understiger ersättningen din del av taxeringsvärdet så är det att anses som en gåva. Nu vet jag inte hur stor del av fastigheten du äger varav jag inte kan avgöra om det är att ses som en gåva. Förutsatt att du äger hälften så överstiger ersättningen din del av taxeringsvärdet (559 000/2=279 500). Därmed är det inte en gåva och beskattning ska ske.

Hoppas du fick svar på din fråga

mvh

Therese AxénRådgivare