FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/12/2017

Ska säng köpt på avbetalning räknas med i sambobodelning

Hej!

Jag och min sambo har gått i sär. I juni köpte jag en säng på avbetlaning (som står på mig).

Vi gick i sär i september och då hade jag bara betalat av 3000. Nu kräver han att han ska få halva sängen vid bouppdelniningen. Kan han kräva det trots att sängen inte ens var endet tredjedel arbetslös vid uppbrottet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar att din fråga handlar om huruvida din föredetta sambo har rätt till halva sängen som du har köpt på avbetalning.

Om man granskar de regler som finns kring bodelning, efter att ett samboförhållande upphört, är det samboegendomen som ska delas lika mellan parterna. Detta framgår av 8 § sambolagen. Sambornas gemensamma bohag är att se som samboegendom i det fall det är förvärvat för gemensamt bruk vilket framgår av 3 § samt 6 § sambolagen. En säng är att anse som gemensamt bohag och som jag tolkar det är den införskaffad under samboförhållandet för att den ska användas gemensamt. Detta innebär alltså att sängen ska räknas med i bodelningen och det spelar ingen roll att den är inköpt av dig.

Vid en bodelning beräknar man respektive sambos andel, hur mycket respektive sambo äger. På detta får båda göra avdrag för sina skulder och sedan läggs allt ihop och det slutliga värdet delas lika parterna mellan. Detta framgår av 12 - 14 §§ sambolagen. Som nämnt måste alltså sängen räknas med i bodelningen, men du har också rätt att göra avdrag för det du ännu inte har betalt.

När man gör beräkningen enligt ovan räknar man med siffror. Vem som ska behålla sängen framgår av 16 § sambolagen. Det är den person som bäst behöver sängen som ska få behålla den. I detta fall är det du som äger den och det krävs särskilda skäl för att din föredetta sambo ska få ta över den. Särskilda skäl kan bland annat handla om ekonomi, att man som tjej är gravid eller affektionsvärde, men detta är framförallt tillämpligt på bostaden. Min uppfattning är att det är svårt att hävda att det föreligger skäl att ta över en säng och om han inte har något har du rätt att behålla sängen.

Sammanfattningsvis kommer värdet av sängen, efter att skulder har avräknats, delas lika men det är förmodligen ändå du som har rätt att behålla själva sängen.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare