FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2017

Ska sambor dela på pengar vid separation?

Hej! Jag har nyligen separat ifrån min sambo.

Huset vi bott i är skrivit i mitt och min fars namn.

Han och jag är de två som står på lånet.

I och med det har jag ett servicekonto där jag och min sambo kom överens om en insättning på 6000kr/månad.

Detta kontot har varit aktivt sen 7 juli 2017.

Jag har jobbat och min sambo delvis ca 15-25% och pluggat med CSN.

Det har även varit månader utan någon "inkomst" från henne.

Vi har haft delad ekonomi. Dvs att vi tar hennes och mina pengar. Lägger ihop dem. Betalar allt gemensamt och sedan delar på det.

Men eftersom att jag jobbat 100% och haft betydligt hötre inkomst har jag varje månad satt över 6000 från min lön.

Nu vid separation tycker hon att hälften på detta kontot är hennes och att det ska dras av på huskostnaden för sep-okt.

Men jag menar på att dem tillhör huset. Och ska inte delas på.

Dessutom är det jag som tjänat och satt över de pengarna.

Har båda rätt till pengarna eller är dem huset?

Vi har även en hund. Där vi båda betalat lika mycket vardera.

Vems är då hunden ?

Tack.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Reglerna som gäller för sambor vid separation finns i sambolagen (2003:376). Vid en separation och när samboförhållandet alltså upphör kan en sambo begära att bodelning ska ske, se 2 och 8 §§ sambolagen. Bodelning innebär att samboegendomen ska fördelas lika mellan samborna, se 12-16 §§ sambolagen. Enligt 3 § utgörs samboegendomen av sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler, husgeråd osv.) Huset skulle kunna utgöra samboegendom om det var avsett att vara din och din sambos gemensamma hem, se 5 §. Men jag tolkar det som att du och din pappa köpt huset utan att tanken var att din sambo skulle bo där från början. Eftersom sambolagen enligt ovan bara täcker gemensam bostad och bohag ska inte heller någon annan egendom ingå i en eventuell bodelning. Det innebär att pengar på ett konto som huvudregel inte ska delas på vid en separation. Detta förutsätter att kontot bara står i ditt namn och att det alltså enbart är dina pengar.

Angående hunden så är ni samägare till den eftersom ni köpt den tillsammans. Då blir samäganderättslagen (1904:48 s. 1) tillämplig, se 1 §. Det innebär först och främst att ni måste vara överens innan någon av er vidtar åtgärder när det gäller skötseln av hunden, om det inte gäller åtgärder som man inte kan vänta med (exempelvis akuta veterinär besök). Om du och din sambo inte kan komma överens om hunden och dess skötsel kan någon av er ansöka hos domstol om att en god man utses som då ska sköta förvaltningen, se 3 § samäganderättslagen. Någon av er kan också begära att hunden ska säljas på offentlig auktion enligt 6 §. Jag rekommenderar dock att ni i stället försöker komma överens om vem som ska ta hand om hunden osv. Hoppas du har fått svar på dina frågor. Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare