FrågaFAMILJERÄTTAdoption04/11/2015

Ska personbevis bifogas ansökan om adoption?

Hej, jag ska ansöka om att adoptera min styvdotter som jag levt tillsammans med i drygt 30 år. Jag är gift med hennes biologiska mor sedan 32 år. Ska min fru, dvs hennes biologiska mor också skaffa ett personbevis och vara med på ansökan till tingsrätten eller är det jag ensam som ansöker tillsammans med styvdottern?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i Föräldrabalken (FB) 4 kap. Du hittar reglerna här.

En ansökan om adoption ska undertecknas av samtliga, det vill säga av både adoptanten och adoptivbarnet. Eftersom att du avser att adoptera din makas barn är du i detta fallet ensam adoptant, varför ansökan bara behöver innehålla din och din styvdotters namnteckning.

Därutöver ska adoptantens och adoptivbarnets personbevis bifogas ansökan. Även i detta fallet, eftersom att du är ensam adoptant, räcker det alltså att bifoga ditt och din styvdotters personbevis till ansökan.

Personbevis beställs hos Skatteverket. Beställningen görs enklast via internet, men kan också göras via telefon. Information om beställning av personbevis hittar du på Skatteverkets hemsida, se här.

Utöver ovan nämnda krav vill Tingsrätten även ha namn, adress och telefonnummer till din styvdotters biologiska föräldrar, det vill säga din fru och din styvdotters andra förälder. Tingsrätten är nämligen skyldig att ta kontakt med dem och få deras åsikt.

Om du fortfarande är osäker på vad som ska ingå i ansökan om adoption eller har andra funderingar avseende adoptionen är du välkommen att kommentera i kommentarsfältet nedan.

Lycka till!

Stina JanssonRådgivare