Ska någon mer än dödsbodelägarna ska godkänna arvsskifte?

Jag äger halva bostadsrätten o ärver den andra hälften efter min sambos död med fri förfoganderätt. Alla dödsbodelägare godkänner arvsskiftet, som upprättats av jurist.. Skall någon mer instans godkänna arvsskiftet eller kan tillgångarna utbetalas när allt är underskrivet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När alla dödsbodelägare skrivit under arvsskiftet är det fritt fram att fördela tillgångarna i enlighet med avtalet. Det behöver inte godkännas av någon annan. Handlingen ska inte heller lämnas in till Skatteverket.

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare