Ska mina pengar bodelas vid skilsmässan?

hej. har en fråga gällande rätt eller ej till pengar vid skilsmässa. jag ägde ensam en lägenhet och träffade min "fru" och jag sålde min lägenhet. satte min vinst i ett radhus där hon ej satte in några pengar i. under tiden vi bodde i radhus så gifte vi oss. har sålt det radhus och byggt nytt hus. 1 år efter det nya huset ska vi skiljas. har jag rätt att få tillbaka mina pengar som jag satte i radhuset eftersom lägenheten och vinsten var mitt och giftermål skedde efter radhusköpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Om ni inte har skrivit något äktenskapsförord är huvudregeln att ni vid skilsmässa har rätt till täckning för era skulder och hälften av värdet som blir över efter skuldtäckningen (11:3 Äktenskapsbalk). Du har alltså inte bättre rätt till pengarna för att dom var dina innan äktenskapet, utan dom ska delas upp så att ni får ut samma värde var. Det finns en undantagsregel som blir tillämplig om ni inte varit gifta i mer än fem år (12:1 Äktenskapsbalk). Den innebär att ni inte behöver bodela all er egendom, utan bodelar en procentsats av er egna egendom. Procentsatsen står i proportion till hur länge ni har varit gifta.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare