FrågaSKATTERÄTTArvsskatt05/11/2017

Ska jag betala arvsskatt i Danmark?

Hej,

Jeg er født i Danmark men har boet i Sverige i 40 år,jeg ejer ingenting/ingen tilgang i Danmark.

Skal jeg betale boavgift i Danmark om jeg arver fra et dødsbo i Danmark.

Venlig hilsen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sverige och Danmark är medlemmar i den Europeiska Unionen (EU). Mot bakgrund av detta är Europaparlamentets och rådets förordning nr 650/2012 tillämplig på din fråga. Förordning nr 650/2012 behandlar nämligen successions/arvsfrågor mellan länder som är medlemmar i EU. Enligt artikel 21 (sida 14 i dokumentet) i denna förordning ska lagstiftningen i det land där arvlåtaren har sin hemvist vara den som tillämpas vid successionen. (Det er loven i den medlemsstat, hvor den afdøde havde sit sædvanlige opholdssted på dødstidspunktet, der skal anvendes på hele arven, artikel 21).

Av din fråga framgår det att den avlidne verkar ha sin hemvist i danmark, vilket innebär att dansk lagstiftning ska tillämpas. I danmark betalar man arvsskatt. Detta innebär att du kan komma att behöva betala arvskatt i danmark. (Om den afdøde havde sit sædvanlige opholdssted på dødstidspunktet i danmark skal du betale boavgift i danmark).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare