FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/07/2015

Ska gåva till sambo vara med i bodelning?

Jag har en dotter som lever i ett sambo förhållande med två gemensamma barn. Min dotter har nu fått en husvagn av sin mormor. Jag undrar om hon automatiskt får behålla denna vid en eventuell separation. Eller vad krävs för att hon ska få ensamrätt till denna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom det rör sig om egendom i ett samboförhållande blir sambolagen tillämplig som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Enligt 3 § så är allt som förvärvats för gemensamt bruk samboegendom och ska enligt 9 § delas vid en eventuell separation. Det innebär att huvudregeln är att husvagnen ska delas av din dotter och hennes sambo.

Undantag till 3 § finns i 4 § där det går att utläsa att husvagnen inte behöver delas om din dotter fått egendomen med villkoret att det ska vara hennes enskilda. Om din dotters mormor inte vill att husvagnen ska delas vid en separation kan det vara en idé för henne att skriva ett gåvobrev där det tydligt framgår att husvagnen inte ska delas vid en eventuell separation.

Mvh

Mikael JonassonRådgivare